Optakt til Det Japanske Grand Prix Vi er blevet lidt forkælede på det sidste. Efter årets største dødssejler i Valencias tunnelagtige gader, har Formel 1 gjort ihærdige forsøg på at takke for vores mange-årige interesse. Tre løb i træk er det blevet, tre løb hvor der har været spænding, underholdning, drama og sågar overhalinger. Og nu er det op til Japan at sikre at det også sker fjerde gang. I år er det ikke den gode gamle velkendte Suzuka der ligger asfalt til løbet i solens rige, men Fuji - der i en anden inkarnation har været brugt til Formel 1, med blandet held, i 70'erne. Det første år regnede det i ufattelige mængder og det andet år døde to tilskuere efter at Gilles Villeneuve forulykkede i sin Ferrari.
Men efter 31 år er man altså tilbage igen, og fortiden er måske nok spændende, men som oftest mest når nutiden ikke lever op til forventningerne. Men med tre gode løb i streg er det svært at påstå at Formel 1 ikke lever op til hvad det burde være. At man så også har set en Toro Rosso og en Renault øverst på skamlen gør det hele endnu mere imponerende. Så jo - Formel 1 har været godt de sidste par uger.
At der også er en VM kamp er måske nok vigtigt for dem der betaler og for dem der af en eller anden grund har følelser i klemme i forhold til det ene eller det andet team. Herfra må jeg tilstå at jeg i virkeligheden er ligeglad med hvem der ender med at vinde VM, bare det bliver underholdende.
Men derfor skal man jo ikke helt negligere kampen om det store trofæ. Det er jo også en væsentlig del af det showet. Og efter Singapore er kampen måske ikke helt så tæt mere. Hamilton fik skabt et solidt hul til Massa. Havde det været midt på sæsonen havde skaden måske været til at overse, men med tre løb tilbage er syv point kritisk. Massa skal komme i mål hver gang, men hvis bare Hamilton er lige bag ham, vinder englænderen stadig mesterskabet.
Det er dog set tidligere at store føringer er forduftet op i ingenting, fordi en motor blev træt, eller fordi en kører fik nerver. Det kan også ske i dette tilfælde, og problemet for Massa er at han er blevet en smule afhængig af at der sker noget. Han kan ikke selv afgøre VM længere. Værre bliver det hvis forspringet ikke er skrumpet når løbet i Japan er slut. For hvis det ikke er skrumpet er det sandsynligvis øget - og det gør det ikke ligefrem lettere.
Så mens McLaren og Ferrari forbereder sig på at gå i krig er der en flok sultne teams der forbereder sig på at snigløbe de to store, hvis det er muligt. For Toro Rosso, Renualt, BMW og alle de andre, er i virkeligheden slemt ligeglade med hvem der vinder - for dem gælder det om at udnytte at de to store tager livtag med hinanden. Det åbner nogle gange nogle muligheder, muligheder som skal udnyttes. Det er ikke umuligt at vi får endnu en overraskende vinder på søndag - og at gætte på hvem det skulle være, vil være næsten umuligt.
Men det er også mere end muligt at man vender tilbage til et mere traditionelt resultat hvor enten en rød eller sølvfarvet bil vinder foran konkurrenten. Og sådan for humorens skyld kunne det da være sjovt med Raikkonen og Kovalainen på de forreste pladser, mens Massa henter et par point på Hamilton. Så er der spænding til resten af året også. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Fuji12/10/08 - Fuji - Formel 1 - FIA F1 |