- på Padborg Park- Finale i Sportscar Endurance At bygge en ny racerbil fra bunden, kræver masser af knowhow og lang erfaring, især hvis man er, pionerer og entreprenør. Et forhold selv resurce stærke og særdeles veletableret bilproducenter må sande, når de sender en ny bil på banen. Aquila Racing Cars har aldrig lagt skjul på, at de har haft nogle meget ubehagelige børnesygdomme med deres nyudviklet SR1 gruppe C lignende sportsvogn, smertensbarnet var en gearkasse, der ikke kunne stå distancen.
Dan Suenson udtaler: "Vi har haft fuld fokus på problemet med vores standard gearkasse, både jeg og Anders Bonde har brug masser af tid, samt rejser til England for at løse problemet. Desværre viste det sig, at når vi havde lukket en fejl, dukkede der en ny op. Vi har været meget løsnings orienteret, hvilket har betydet, et særdeles positivt udviklingssamarbejde med Elite/Beagle Racingtransmissions, således at den gearkasse vi i dag benytter, er udviklet i samarbejde med os og har intet at gøre med den oprindlige gearkassen. Den nye box er totalt rekonstruret, så den kan holde til vores biler."
Aquila SR1’s akilleshæl hed: TXL 250-6S
TXL 250-6S betyder 6 speed Sequential, leveret af Elite/Beagle Racingtransmissions fra England. Gearkassen blev valgt som standard gearbox til SR 1’en af flere årsager. Skiftegeometrioen i boxen er genial, vægten er kun på 45 kg, hvor en normal box med denne type Torque Ratings (moment) ville veje ca 75 kg og så koster den kun 80.000 DKK.
Det skulle vise sig at boxen lovede mere end den kunne holde, et forhold Aquila i den grad har taget hånd om, men vejen var lang og tung.
(Foto: Aquila Sports Car)
Valget af gearkasse er kunde specificeret , afhængig af hvilken klasse/type løb kunden ønsker, at deltage i. Aquila SR1 tilbydes således med 2 typer gearkasser, dels en bundstærk Hewland box, der uden videre nupper 600 HK (150.000 DKK) og så Elite boxen der skulle være speciel tilpasset til bilen i standard version.
Allerede efter de første leverancer, opstod problemerne, .Sagt på en populær måde, det eneste der ikke gik i stykker,var tandhjulene i selve boxen. Ellers har resten, som revner i hus, udgående aksler, diff og kron/spidshjul været præget af defekter, sagt med andre ord. ”Gearkassen var for klein, når den kom i praktik på en SR1”
I dag leveres en helt ny box med nyt hus, differentiale, samt 6 nye gearings pits etc. (pits = vinkel på tænder/tandhjul).
Finale i Sportscar Endurance
De ny udviklet gearkasser blev gennemtestet i England og bestod holdbarsprogrammet, sendt til Aquila, for at blive monteret i 2 biler, der skulle deltage i 2 timersløbet på Padborg Park.
Unægtelig en voksen shakedown test, under fuld konkurrence forhold. Begge biler bestod testen med glans. Men udviklings/test arbejdet fortsætter. Medio oktober på Grand Prix banen, Anderstorp i Sverige.
(Foto: Aquila Sports Car)
Dan Suenson udtaler: "Vi beklager disse problemer, uagtet at problemet i grunden lå hos en underleverandør, har vi været helt opmærksom på den badwill det har påført os, hvorfor vi har valgt at indgået et proaktivt samarbejde med vores leverandør og vores kunder, der skal have ros for deres tolerance og forståelse. Vores problem, ser nu endelig ud til at være løst. Anders Bonde & jeg har altid ønsket, at bygge en sjov, bund solid, prisgunstig racerbil."
LOKE Racing Lars Søb Læs mere om: Padborg Park05/10/08 - Padborg Park - SR1 Challenge |