- Nu er vi klar til at give gas i Ferrari Scandinavia Challenge (FSC) 2009, konkluderede racerchaufføren Max Birkelund efter en vellykket generalpøve på FDM Jyllands-Ringen. – Jeg har allerede fundet så meget fart i min nyindkøbte Ferrari 360 F1, at jeg kan følge med frontrunnerne i Ferrari 360 Challenge-serien. Samtidig er jeg blevet modtaget godt af mine nye konkurrenter blandt Ferrari-entusiasterne, som bruger den norditalienske hingst til motorløb.
Max Birkelund gjorde sig flot gældende i Ferrari Challenge-debuten. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Siden 2001 har der været afviklet et skandinavisk mesterskab for Ferrari-racere under navnet: Ferrari Scandinavia Challenge (FSC). Dette er åbent mesterskab uden nationale bindinger til Skandinavien (Danmark, Norge og Sverige). Derfor har løbs-organisationen som overordnet mål haft at præsentere kørerne for topbaner i og uden for Norden.
- I 2008 blev FSC-finalen kørt på motorbanen ved Silkeborg, fortsætter Max Birkelund. – Lidt ekstraordinært blev kørerne præsenteret for 2 weekend-sæt således, at der blev kørt træningspas efterfulgt af 2 tidtagninger og 4 FSC-heats hen over løbsweekenden. Baggrunden herfor var et aflyst arrangement på Anderstorp i Sverige, hvor FSC havde planlagt et arrangement sammen med WTCC-serien.
Den nybagte Ferrari-driver er blevet godt modtaget i sin nye racing-serie. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Som gæstekører i FSC-finalen fik Birkelund Racing ikke tildelt matchpoint i 2008-mesterskabet. Derfor valgte Max Birkelund at holde lidt igen med kampviljen og fighterånden:
- Jeg ønskede absolut ikke at ødelægge mine nye konkurrenters finalechancer. I det afsluttende af de 4 finaleheat var jeg dog kun et enkelt fingerknips fra tredjepladsen, og samtidig kørte jeg den hurtigste omgangstid blandt Ferrari 360’erne.
Max Birkelund har fundet god fart i sin Ferrari 360 F1. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Birkelund Racing har anvendt 2008-sæsonen til at drage lære af børnesygdomme samt overvinde overraskelserne, som et racingteam uvilkårligt oplever ved indkøringen af en ny racer:
- Under tidtagningen i FSC-finalen opdagede vi, at racing-dækkene i Ferrari Challenge havde meget sværere ved at blive kørte varme i forhold til dækkene, som jeg tidligere har kørt baneløb med. Jeg snurrede derfor flere gange i raceren, og måtte starte lidt nede i feltet. Men det er jo netop erfaringerne fra FSC-finalen og mine testløb i Bel-Ray Special Saloon Car Challenge, som danner grundlaget for at køre stærkt og være med helt fremme allerede fra sæsonstarten i 2009.
Ferrari Scandinavia Challenge byder på tætte racing-dueller. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Max Birkelund sigter mod at køre fuld sæson 2009 i FSC-serien med den center-motoriserede racer med omkring 400 hestekræfter. Derfor har racingteamet opbygget en spændende web-site. Her kan man bl.a. studere, hvordan chauffør-faciliteterne blev ombygget i Ferrarien, idet Max Birkelund er daglig kørestolsbruger.
- Vi har indbygget en håndbetjent bremse, forklarer Max Birkelund. – Samtidig skulle der etableres en speciel speeder-stang til erstatning for speeder-foden. Desuden har vi flyttet rundt på nogle af betjeningskontakterne.
Løbskalenderen for 2009 er endnu ikke fastlagt. Max Birkelund håber dog på, at et eller to af FSC-arrangementerne kan blive kørt på tyske motorbaner.
Birkelund Racing Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Max BirkelundBirkelund RacingJyllandsringen12/10/08 - Jyllandsringen - Ferrari Challenge (DK) |