Lørdagens resultat i VLN var absolut godkendt. GRC Racings genfødte BMW 120d endte på en 5. plads i klassen og nummer 81 i det generelle resultat. Bilen blev kørt af Harald Hansen og Thue Kristensen, to kørere der aldrig tidligere havde kørt løb på Nürburgrings ekstremt krævende Nordschleife.
I modsætning til de to tidligere afdelinger i serien, der var præget af tåge, regn, udsættelser og i det ene tilfælde aflysning, fulgte 10. afdeling tidsplanen til punkt og prikke.
Harald Hansen klar på startgrid’en. (Foto: GRC Racing)
I GRC Racings pitgarage var der dog en anelse nervøsitet da formiddagens kombinerede træning og tidtagning startede. I kabinen var der en lyd, der ikke burde være der. Efter en målrettet indsats af mekanikerne fra Spano Rennsport Technik og Schubert Mortorsport lykkedes det at finde fejlen og løse den.
Træningen blev naturligt nok først og fremmest brugt til at Harald Hansen og Thue Kristensen kunne lære banen at kende og sluttede med at Bilen var kvalificeret til at starte som nr. 9 i sin klasse. Da startplaceringen ikke er altafgørende i et 4-timers-løb var det vigtigste at begge kørere konstant satte bedre og bedre omgangstider. Med til historien hører, at banen stadig var våd under træningen, noget der bestemt ikke er til fordel for debutanter.
Da løbet startede kl. 13 var banen tørret op, og fra første omgang var tiderne naturligt nok bedre end under træningen. Strategien var at starte forholdsvis roligt og så give mere gas, når kendskabet til bil og bane under løbsforhold var blevet lidt større.
”Løbet var en fantastisk positiv oplevelse for os”, fortæller teamchef Jan Kalmar. ”Vi havde to kørere, der til punkt og prikke fulgte strategien og næsten omgang for omgang blev hurtigere. Vores pit-strategi var nok en anelse mere defensiv end normalt, men et løb som dette handler ikke kun om her og nu, det er lige så meget forberedelse til kommende løb, så jeg vurderede sammen med Harald og Thue at vi ville få mest ud af at lade dem køre en time af gangen, med det tidstab de ekstra kørerskift ville give”.
Thue Kristensen klar til at tage over. (Foto: GRC Racing)
Taktikken virkede helt klart, for efter løbet var begge kørere nærmest klar til at tage en afdeling mere med det samme.
”For at et 4-timersløb skal være en succes skal alt og alle spille optimalt. Det er teknikken, det er strategien, det er tusinde andre ting og selvfølgelig er det kørerne”, fortsætter Jan Kalmar. ”Jeg vil i denne forbindelse gerne fremhæve kørerne. Harald sad klar for seks uger siden, da løbet blev aflyst og nåede ikke at køre en eneste meter. Han var selvfølgelig sulten efter endelig at få sin debut, men kørte stille og roligt rundt og åd den ene forankørende efter den anden uden at lave en eneste fejl. Thue havde aldrig tidligere været på banen, og så den første gang fredag eftermiddag. Også han kørte et fejlfrit løb og han satte oven i købet en fantomtid på en af de sidste omgange. 9.41 på det banelayout, der bruges til VLN fik i den grad de professionelle konkurrenter til at spærre øjnene op. At vi så gennemførte løbet på et eneste sæt dæk gør kun præstationen endnu større. Normalt regner vi med, at et sæt dæk kan holde 12-13 omgange, men vi testede en ny opsætning, der skulle spare på dækkene, og det virkede så godt, at efter løbets 23 omgange var der stadig liv i dækkene”.
Thue Kristensen på vej til sidste stint. (Foto: GRC Racing)
Næste udfordringer for GRC Racing bliver sidste afdeling af VLN den 8. november på Nürburgring og 24H Dubai i begyndelsen af januar 2009.
GRC Racing Peter Hindsgaul Læs mere om: Harald HansenThue KristensenGRC RacingNürburgringTotalrenoveret BMW på Nürburgring |