Med mere end 6 måneder til Le Mans 2009, har Automobile Club de l'Ouest (ACO) offentliggjort 29 teams der allerede er blevet tilbudt deltagelse i løbet der køre 13. - 14. juni 2009. De udvalgte teams har fået tilbudet om deltagelse i Le Mans 2009, på baggrund af deres resultater i 2008 sæsonen, her har både Audi og Peugeot leveret gode resultater og derfor er der udtaget 3 Audi'er og 2 Peugeot'er i LMP1 klassen.
Nu er spørgsmålet bare hvad Audi vil forsvare sig med. Audi har jo tidligere udtalt at det var sidste sæson for Audi R10 TDI.
Ud over de to diesel teams er Intersport Racing også udtaget med deres Lola B06/10, og det sker på baggrund af at de blev nummer to i LMP1 team mesterskabet i ALMS 2008.
LMP2 klassen domineres af Porsche RS Spyder. Faktisk er der kun forhånds indbudt Porsche RS Spyders i LMP2 klassen, og det må jo udtrykke at den bil er helt fantastisk i sin klasse. Uden at fornærme nogen må vi håbe at de ikke alle sammen takker ja til invitationen fra ACO, da det så vil blive en noget ensidig forestilling.
Et af de forhånds udtagede teams er danske Team Essex, som vi jo desværre må forventes at ville takke nej til pladsen, da de jo har meldt officielt ud at de er lukket.
Jeg tror heller ikke Penske Motorsports vil takke ja til invitationen, og dermed er der allerede 4 Porscher væk fra LMP2 listen.
GT1 klassen vil igen byde på det benhårde opgør imellem Aston Martin og Corvette.
3 Aston Martin DBR9 og 4 Corvette C6.R er inviteret og jeg gætter på at de fleste af de 7 vil takke ja til tilbudet fra ACO.
Hertil er FIA GT mesteren Vitaphone Racing også inviteret. Det morsomme er her at Vitaphone Racing har vundet deres mesterskab i en Maserati MC12, der ikke er ACO homologeret. Hvilket betyder at teamet skal ud og finde en ny bil hvis de vil køre Le Mans 2009.
GT2 klassen domineres ikke overraskende af F430 GT'er. Hele 6 af slagsen er inviteret til at deltage på Le Mans i 2009. Hertil er to Porsche 997 RSR inviteret, og her i klassen har jeg svært ved at forestille mig at nogen vil takke nej til at deltage i det berømte 24 timers løb.
De inviterede teams har nu frem til 12. Januar 2009 hvor de skal be- eller afkræfte om de vil gøre brug af invitationen.
Herefter er det naturlige spørgsmål selvfølgeligt om der kommer danskere på Le Mans i 2009? Og jeg kan ikke forestille mig andet end at der bliver brug for dannebrog på La Sarthe.
Jan Magnussen er allerede sat på holdet hos Corvette Racing, til det der bliver deres Chevrolet Corvette GT1 racers sidste løb.
LMP1: |
Audi Sport North America | Audi R10 TDi | Le Mans 24 Hours |
Audi Sport North America | Audi R10 TDi | Petit Le Mans |
Audi Sport Team Joest | Audi R10 TDi | Le Mans Series |
Team Peugeot Total | Peugeot 908 HDi | Le Mans 24 Hours |
Team Peugeot Total | Peugeot 908 HDi | Le Mans Series |
Intersport Racing | Lola B06/10 AER | ALMS |
LMP2: |
van Merksteijn Motorsport | Porsche RS Spyder | Le Mans 24 Hours |
van Merksteijn Motorsport | Porsche RS Spyder | Le Mans Series |
Team Essex | Porsche RS Spyder | Le Mans 24 Hours |
Team Essex | Porsche RS Spyder | Le Mans Series |
Penske Motorsports | Porsche RS Spyder | Petit Le Mans |
Penske Motorsports | Porsche RS Spyder | ALMS |
Horag Racing | Porsche RS Spyder | MEEC |
GT1: |
Aston Martin Racing | Aston Martin DBR9 | Le Mans 24 Hours |
Corvette Racing | Corvette C6.R | Le Mans 24 Hours |
Corvette Racing | Corvette C6.R | Petit Le Mans |
Bell Motorsports | Aston Martin DBR9 | ALMS |
Luc Alphand Aventures | Corvette C6.R | Le Mans Series |
Team Modena | Aston Martin DBR9 | Le Mans Series |
Vitaphone Racing | Maserati MC12 | FIA GT |
Phoenix Carsport | Corvette C6.R | FIA GT |
GT2: |
Risi Competizione | Ferrari 430 | Le Mans 24 Hours |
Risi Competizione | Ferrari 430 | Petit Le Mans |
BMS Scuderia Italia | Ferrari 430 | Le Mans 24 Hours |
BMS Scuderia Italia | Ferrari 430 | FIA GT |
Flying Lizard Motorsports | Porsche 997 RSR | ALMS |
Virgo Motorsport | Ferrari 430 | Le Mans Series |
Team Felbermayr-Proton | Porsche 997 RSR | Le Mans Series |
AF Corse | Ferrari 430 | FIA GT |
Vejgaard
|