Rally   12/12/08

Bjerg og Isaksen til Pirelli Star Driver shoot out
Notekørsel med en verdensmester på bagsædet
Det var bælgmørkt og et par grader under frysepunktet, da otte af Europas største rallytalenter torsdag morgen mødtes i en skov i det nordvestlige England. Foran de otte talenter og deres andenkørere lå to dage med fysiske og mentale anstrengelser – alt sammen med det formål at finde den ene af de otte, der har de største chancer for at gøre det lidt bedre end de syv andre bag rattet af en rallybil.

De to dages anstrengelser er "2008 Pirelli Star Driver shoot out", og præmien er en fuldt finansieret sæson i det britiske rallymesterskab.

Blandt de otte talenter er 24-årige Niki Bjerg Larsen fra Dianalund. Den unge dansker har kvalificeret sig til denne finale ved at vinde juniorkonkurrencen i den engelske Suzuki Swift Sport Cup, som køres parallelt med det engelske rallymesterskab.

Med sig har han den 34-årige Karsten Isaksen, der med masser af mesterskaber og erfaring fra et hav af udenlandske løb er et rigtigt godt aktiv at have ved sin side, når det for alvor gælder.

De syv konkurrenter er som Niki i begyndelsen af tyverne, og sammen kan de otte lovende rallykørere prale af en imponerende samling af sejre, titler og mesterskaber.

Torsdag formiddag skal bruges til den første test af rallykørernes evner. I skoven er en hastighedsprøve, som hver kører og andenkører skal bruge til at vise deres evner til at lave noter. Prøven gennemkøres to gange i en almindelig bil og med almindelig hastighed. Første gang for at lave noterne og anden gang for at checke, at de er rigtige.

Og det er meget vigtigt, at noterne er rigtige, for de skal bruges fredag, når de otte talenter skal gennemkøre hastighedsprøven fire gange: To gange i en tohjulstrukken bil og to gange i en firehjulstrukken bil.

Forholdene på rallyprøven er vanskelige. Underlaget er udelukkende grus, og med temperaturer lige omkring frysepunktet er der masser af greb visse steder, mens det andre steder slet ikke er til at få bid dækkene.

Dagen før blev samme prøve brugt til en Ford Fiesta shoot out, og da dagen var slut, havde de lumske skovveje sendt intet mindre end fire Fiestaer direkte til mekanikeren.

Når talenterne kører prøven igennem for at lave noterne, sidder ingen ringere end Phil Mills på bagsædet til at bedømme samarbejdet mellem kører og andenkører. Phil Mills er tidligere verdensmester i rally som andenkører for norske Petter Solberg, og så sent som sidste weekend deltog han i det engelske VM rally i Wales.

Midt på formiddagen var det Niki og Karstens tur til at vise samarbejdsevner på de 3,5 kilometer isede grusveje, og efter en kort "velkommen i bilen" fra Phil Mills lænede VM-køreren sig tilbage i bagsædet og indtog sin dommerrolle overfor de to danskere.


Notekørsel med en verdensmester på bagsædet.
(Foto: DASU)

Under de to gennemkørsler var dommeren tavs og nøjedes med at tage noter, men bagefter fortalte han Niki og Karsten, at selv om han ikke lavede sine noter på samme måde som Karsten, så kunne han se fra bagsædet, at noterne fungerede. "Well done, guys, well done", fik de to med fra den tidligere verdensmester, inden de steg ud af bilen.

Eftermiddagen gik dels med en fysisk test og dels med en test af, hvor godt både kører og andenkører kender reglementet.

Den fysiske test bestod af løb, hvor tempoet gradvist blev sat op, indtil ingen kunne være med mere. Stepmaskine, romaskine og løb op og ned ad trapper. En times fysisk udmattende prøver for at bringe dem på grænsen af deres kræfters formåen.

Deltagernes viden om reglementerne blev testet med fem spørgsmål som hvor må man stoppe på en rallyprøve, hvor hurtigt må man køre på servicepladsen og hvad er anmeldelsesfristen til et løb?

Sidst på eftermiddagen var den hårde del af dagen ovre, og inden aftenens middag med de øvrige deltagere og dommerne var der rundvisning i de hellige haller hos "M Sport", som driver Fords VM rallyteam.

Efter en forhåbentlig god nats søvn står den fredag formiddag på to gange to gennemkørsler af rallyprøven i skoven. Denne gang med fuld fart på og hjelmen spændt. Når alle har været igennem, foretager dommerne de sidste interviews og udnævner en vinder fredag sidst på eftermiddagen.

DASU


Læs mere om:
  • Niki Bjerg Larsen

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport