KF3   29/12/08

Fornemt skulderklap
- til ung østjysk karting-kører
Lars Sørensen fra det østjyske Trekant-område startede forholdsvis sent - som 11-årig - med at køre go kart. Desto mere imponerende var præstationen, at det unge kartingtalent allerede i sin anden kartingsæson hjemkørte DM-sølv i den krævende klasse: Formel Junior i 2006.

- Topresultatet i DM-serien gav os blod på tanden til at søge udenlandske udfordringer, oplyser mekaniker og far: Laurits Sørensen. - Samtidig skiftede vi til den internationale karting-klassse: KF3 med aldersgrænsen 15 år, hvor Lars derfor havde mulighed for at køre sæsonerne: 2007 og 2008.


Lars Sørensen drager nytte af sin store udenlandske erfaring, når han skal tackle udfordringerne i 2009-sæsonen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

I 2007 søgte Lars Sørensen ultimative udfordringer udenfor Danmark i Int. Italian Open Masters (IOM). Laurits Sørensen fortsætter: - Det åbne italienske mesterskab har gennem mange år været stærkt besat med hovedparten af fabriksteamene inden for kartingsporten. Med deltagere fra 12 europæiske nationer fra Finland til Spanien scorede sønnike værdig modstand i sin førsteårs-sæson (rookie) i IOM, som derfor også rangerede som et mini-EM.

- Jeg oplevede fornuftig fremgang gennem 2007-sæsonen, supplerer Lars Sørensen. Ved IOM-finaleløbet var jeg således kun små 2 tiendedele sekunder fra frontrunnerne i KF3-klassen. Erfaringerne resulterede da også i kvalifikation til det ”rigtige” Europamesterskab i Sarno. I skyggen af vulkanen Vesuv lidt uden for syditalienske Napoli sluttede jeg i den bedste tredjedel som nr. 23 i EM for KF3.


Far Laurits Sørensen (t.v.) diskuterer opsætningen på karten til det næste heat med sønnen: Lars.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Til 2008-sæsonen havde østjyderne opbygget en naturlig baggrund for ambitioner omkring frontresultater: - Den konkurrerende europæiske karting-serie: WSK International Series tiltrak fabriksteamene i 2008. Vi valgte derfor at skifte fokus til WSK, hvilket betød fortsættelse af samarbejdet med det italienske semi-fabriksteam: Savani Competition, som vi havde haft gode erfaringer med i IOM 2007.

Inden for motorsporten går nyudviklingen aldrig i stå. Specielt har konceptet: KF3 – KF2 – KF1 med identiske motorer etableret en intens konkurrence og fight mellem de toneangivende karting-fabrikker, som løbende tester og udvikler forbedringer.

- Ved to af WSK-løbene havde Savani Competition desværre ikke gjort hjemmearbejdet godt nok med opdateringer af materiellet, konstaterer Laurits Sørensen. - Derfor afbrød vi samarbejdet, hvorefter den udenlandske satsning blev ændret til det åbne tyske junior-mesterskab: DJKM. Samtidig skiftede vi samarbejdspartner til det østrigske semi-fabriksteam: KSB Racing.

Det nye samarbejde bevirkede, at Lars Sørensen igen i 2008 kvalificerede sig til EM-slutrunden, som denne gang foregik på den 1.500 m. lange og hurtige topbane Varennes i det østlige Frankrig.

- Udviklingen af KF3/KF2/KF1-konceptet har samtidig affødt nogle problemer med koblingerne på karterne, forklarer Lars Sørensen. - Dette bevirkede desværre, at jeg blev diskvalificeret med en slidt kobling i EM-finalearrangementet. Derfor havde jeg ikke mulighed for at forbedre min 23. plads fra 2007.


Lars Sørensen Skal deltage i hele WSK-serien 2009 med 7 løbsweekender i 4 forskellige nationer.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Lars Sørensen havde imidlertid gjort sig yderst positivt bemærket i det østrigske kartingteam, som i 2008 desuden havde 2 officielle fabrikskørere fra Birel under sine vinger. Ved flere af løbene var den østjyske teenager hurtigere end team-kollegaerne, som ellers havde bedre muligheder for testning mellem konkurrencerne end danskeren.

- Knægtens pænt stigende formkurve og seriøsitet er blevet markeret positivt i notesbøgerne hos Birel, oplyser en stolt Laurits Sørensen. – Derfor er Lars udpeget som officiel fabrikskører 2009 for den italienske kart-fabrik, som absolut indtager en frontposition, hvad angår nytænkning og videreudvikling.


Østjyden er stolt over fabrikskontrakten med KSB Racing, hvilket kun bliver en realitet for yderst få karting-kørere.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

I 2009 rykker Lars Sørensen op i den europæiske dronningeklasse: KF2, som desuden betyder bekendtskab med forhjuls-bremser på karten. Satsningen sammen med KSB Racing betyder deltagelse i WSK-serien med 7 løbsweekender fordelt på Italien, Frankrig, Spanien og Belgien. Østjyden ser desuden frem til EM-kvalifikation samt deltagelse i World Cup-løbet på spanske Alcaniz.


Lars Sørensen ser frem til at give konkurrenterne baghjul i sin nye konkurrenceklasse: KF2.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

I Danmark fortsætter Kartingteam Sørensen det konstruktive samarbejde med den danske Birel-importør: Racing Motor. Lars Sørensen vil derfor deltage i ranglisteturnering Dansk Metal Super Kart 2009 samt DM-løbet på Rødby Gokart Bane midt i maj.

Kartingteam Lars Sørensen

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Lars Sørensen
  • Kartingteam Lars Sørensen

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport