Anden testdag i den runde på Jerez banen i Spanien blev lidt af en våd fornøjelse for deltagerne i Formel 1 testen, noget der næsten har kørerne hver gang der har været arrangeret testkørsler forud for 2009 sæsonen, et stort problem med tanke på at antallet af testdage er blevet stærkt reduceret op til denne sæson. Regnvejret startede tidligt på formiddagen, og derefter nåede banen ikke at tørre op på noget tidspunkt i løbet af dagen.
Det våde vejr og den deraf følgende fedtede bane, bevirkede at testen flere gang måtte afbrydes, for at fjerne biler der var kørt af banen.
De dårlige testforhold fik Ferrari teamet til at holde deres biler i pitten hele dagen, mens de øvrige teams høstede megen erfaring med Bridgestone's regndæk.
Den kører der klarede sig bedst på regndækkene var Timo Glock fra Toyota teamet, der brugte dagen på setup og dæktest.
Robert Kubica fra BMW Sauber teamet der var næsthurtigste kører på Jerez i går, var knapt 0,4 sekund langsommere end Glock.
Kubica's dagsprogram bestod af setup og dataindsamling på F1-09-03 raceren.
Tredje hurtigst var Williams køreren Nico Rosberg, der også var flittigste tester med 114 omgange på den regnvåde bane.
Rosberg udførte dæktest samt testede forskellige aerodynamiske komponenter på Williams FW31 raceren.
Giancarlo Fisichella kunne med sin store erfaring køre den ny Force India racer ind på 4. pladsen, selv om han med kun 54 omgange var den af kørerne der kørte færrest omgange.
Fisichella's test blev afbrud midt på formiddagen af et problem med benzin tilførslen, men efter at det var blevet løst foregik resten af dagen uden yderligere problemer, og teamet fik indsamlet mange data fra VJM02 racere, ligesom der blev testet både extreme wet og standard wet regndæk for Bridgestone.
På 5. pladsen kom søndagens hurtigste kører, Sebastian Vettel fra Red Bull teamet, der benyttede en stor del af dagen til at teste pitstop med RB5 raceren. Dagens testprogram blev afsluttet med en fuld løbsdistance i regnvejret.
6. kører på banen var Heikki Kovalainen fra McLaren teamet brugte dagen på test af forskellige bremsebelægninger, samt generelt setup på teamets MP4-24.
Ligeledes blev der også brugt en del tid på hvordan KERS systemet virker under fugtigt forhold.
Sidste kører på banen var Nelson Piquet Jr. der kørte 66 omgange i sin Renault R29-03 racer, og de blev primært brugt på lange stints på den våde bane.
Mandagens tider fra Jerez:
|
Plac. | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | Timo Glock | Toyota | 1:30,979 | 89 |
2 | Robert Kubica | BMW Sauber | 1:31,327 | 70 |
3 | Nico Rosberg | Williams-Toyota | 1:31,451 | 114 |
|
4 | Giancarlo Fisichella | Force India-Mercedes | 1:31,547 | 54 |
5 | Sebastian Vettel | Red Bull Racing | 1:32,220 | 102 |
6 | Heikki Kovalainen | McLaren-Mercedes | 1:33,371 | 91 |
|
7 | Nelson A. Piquet | Renault | 1:33,476 | 66 |
|
Testkørslerne fortsætter i dag. Hr. Nielsen
Læs mere om: Giancarlo FisichellaHeikki KovalainenNelson Piquet Jr.Nico RosbergRobert KubicaSebastian VettelTimo GlockBMW Sauber F1 TeamForce IndiaMcLaren Formula 1Panasonic Toyota RacingRed Bull RacingRenault F1Scuderia FerrariWilliams F1 TeamJerez04/03/09 - Jerez - Formel 1 TestJerez test - søndag - dag 1 |