ALMS   16/03/09

Didier Theys går på pension
American Le Mans SeriesDidier Theys, en af de mest succesfulde og populære racerkørere på begge sider af Atlanten, har meddelte at han nu lægger hjelmen på hylden som aktiv kører.

Den 52-årige Theys vil dog fortsætte med at arbejde i sporten som konsulent og kørercoach, både for de enkelte chauffører og teams samt for World Class Driving, som han leder.

Som født i Nivelles, Belgien og som landets 'Driver of the Year' i 2002, kom Theys fra beskedne kår fra en familie uden forbindelser til sporten. Han tog et banklån i 1978 for at deltage i sit første Formel Ford-mesterskabet, og med hans talent, forstand på set-ups, stædighed, udholdenhed og en venlig personlighed opbyggede han en karriere som professionel racerkører i toppen af sporten i mere end 30 år.

Han har i lang tid været bosiddende i Scottsdale, Arizona. 61 gange er han sluttet på podiet på racerbaner over hele verden, med 18 sejre, 22 andenpladser og 21 tredjepladser. Han blev Grand-Am Rolex Series mester i 2002. Han sluttede nummer 3 i klassen i 2001, og blev nummer 2 i 2000.

Han har to gange vundet Rolex 24 timer på Daytona. Han vandt løbet i 1998 i en MOMO Ferrari og derefter vandt han igen i 2002 kørende i en Doran Lista Dallara Judd.

I 1998 vandt han også ALMS' største race, 12 timers løbet på Sebring i MOMO Ferrari, samt seks timers løbet på Watkins Glen. Han er den mest sejre af alle i en Ferrari 333 SP, med 10 sejre. Mange af dem kom i Amerika, kørende i den berømte Kevin Doran.

I 2008 blev han nummer 5 i LMP2 klassen på Sebring i den debuterende Horag Racing Porsche RS Spyder sponsoreret af Lista Office. Han har senest kørt bilen i den europæiske Le Mans Series, og sluttede nummer 3 i hårde LMP2 klasse sammen med Fredy Lienhard og Jan Lammers, hvor de kørte for teamejer Markus Hotz.

"Jeg var glad for at samarbejde med venner som Fredy Lienhard og Markus Hotz de sidste par år," siger Theys. "Jeg havde planer om at gå på pension i 2009 under alle omstændigheder, men jeg havde håbet at gøre det i slutningen af sæsonen, og ikke i marts. På grund af afmatningen i den globale økonomi var vi desværre ikke i stand til at sammensætte et program for 2009. Men jeg er helt sikkert taknemmelige for alt det Fredy har gjort for mig i min karriere. Han blev en sand ven, ikke bare en medchauffør og sponsor. Jeg var glad da vores team vandt Michelin Energy Challenge sidste år."

Theys har også sat sit tydelige aftryk på 24 timers Le Mans. Hans første optræden var i 1982 og hans sidste start i dette løb kom 20 år senere i 2002. Han sluttede som nummer 3 i 1999 med Audi Sport Team Joest. Han startede fra pole i 1996 hvor han kørte Joest TWR Porsche LMP1 raceren.

Theys vandt også 24 timers løbet på Spa i 1987 i en fabrik BMW.

Adspurgt om hvad hans foretrukne løb var, svarer han altid: "Det sidste, jeg vandt!" Det vil så være 1000 km. på Monza hvor han vandt i 2007 i Horag Racing Lola Judd LMP2 raceren.

Før han startede med at fokusere på langdistancerace havde Theys haft en meget succesfuld karriere i formelrace i 1980'erne og begyndelsen af 90'erne. Han deltog i 47 CART / Indy car løb, og han startede tre gange i Indianapolis 500 (1989, 1990 og 1993). Hans bedste resultat i CART var en 3. plads i Miami Grand Prix.

Han vandt Indy Lights mesterskabet i 1987. Han vandt Bosch Super Vee mesterskabet i 1986 efter at have kørt i det europæiske Formel 3 og Formel 2 mesterskaberne. I 1985 sluttede han som nummer 3 i Monaco Formula 3 Grand Prix. Han har også vundet to Formel Ford mesterskaber samt flere belgiske gokart mesterskaber.

En sand sportsmand takker af!

Benji


Læs mere om:
  • Didier Theys

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport