Finanskrisen har skabt enighed blandt Formel 1 teams’ene om en fælles fremtid, FOTA præsident Luca di Montezemolo forventer at alle teams skriver under på en ny Concorde aftale inden sæsonstarten For få år siden var de mere end uenige, bilfabrikkerne havde praktisk talt allerede startet deres eget mesterskab der skulle konkurrere mod Bernie Ecclestone og hans mange sponsorindtægter fra TV kanalerne, men nu er tonen lagt om.
FOTA, som repræsenterer alle de individuelle hold og fabriksholdende i Formel 1 har i de sidste par måneder forhandlet med Ecclestone og FOM om en ny Concorde aftale gældende fra 2009 til 2012, bliver den nye aftale underskrevet, forpligter alle de nuværende hold sig til at deltage i Formel 1 indtil 2012.
Der har ellers været rygter om at specielt Renault ikke var interesseret i at underskrive en ny aftale og at den franske bilfabrikant ikke ønskede at deltage i Formel 1 efter 2009 sæsonen, men de rygter synes nu at blive manet til jorden.
”Jeg har ikke noget konkret på papir fra alle teams og bilfabrikanterne, men jeg kan bekræfte at alle de nuværende teams og fabrikker er parate til at underskrive en ny aftale gældende til 2012”, udtaler Luca di Montezemolo der udover at være præsident for Ferrari også er den styrende figur bag FOTA.
Det er hovedsageligt reduceringen af omkostningerne der har fået de mindre teams som Williams til, at forpligte sig til endnu en Concorde aftale (Foto: Williams)
FOTA, FOM og FIA har samarbejdet ihærdigt på at nedsætte de skyhøje omkostninger i Formel 1, og det er blandt andet reduceringen af omkostningerne der har været det grundlæggende argument for at underskrive en ny Concorde aftale, Formel 1 satser i fremtiden på at kunne tiltrække endnu flere uafhængige teams og derfor er netop omkostningerne sat i fokus.
”Det er vigtigt at vi arbejder sammen om fremtiden for Formel 1, heri har omkostningerne været debatteret heftigt blandt de forskellige teams, og jeg forventer at dette emne også vil blive et vigtigt punkt på dagsorden i fremtiden”, lyder di Montezemolo’s afsluttende kommentar ved torsdagens FOTA pressemøde.
Jacob Carsting
|