Eftermiddagens test på Paul Ricard blev overskygget af det dramatiske uheld, hvor Tomas Enge strøg af banen i højfartssvinget der kaldes 11b. Efter et kort tjek på det lokale medical center, fik Enge lov til at komme tilbage til Aston Martin teamet. Her kunne han fortælle, at det ikke var et mekanisk svigt der forårsagede uheldet - "det er min fejl", har han udtalt.
Uheldet skete efter Enge havde sat tiden 1:42.575, og der skulle gå næsten en time inden den tid blev slået af Team Oreca Matmut-AIM, deres tid var 1:41.771, og dermed blev den bedste 2008 benzin bil tid slået.
Team Oreca Matmut-AIM havde dog mere i ærmet, og de satte omgangen efter tiden 1:41.442, der endte som dagens hurtigste tid.
Man kan godt sidde og undre sig lidt over at den anden Lola Aston Martin LMP1, er mere end et sekund langsommere end den forulykkede 007’er!
LMP2 klassen blev igen domineret af Team Essex, og det sker på trods af at deres Porsche RS Spyder ikke er udstyret med den nyeste motor.
Essex Porschen er opdateret med de nyeste aerodynamiske tiltag (reglemenstyrret) fra Porsche, og Casper Elgaard har udtalt at det skulle gør bilen ca. 2 sekunder langsommere pr. omgang, men teamet arbejder hårdt på at finde speeden på trods af de aerodynamiske forhindringer, og vi må jo sige at det indtil videre er lykkedes meget godt.
Som i formiddagens træning er det igen IPB Spartak Racing der dominere GT1 klassen med deres flotte Lamborghini Murcielago R-GT.
Jeg må sige at det er en overraskelse, at Luc Alphand Aventures ikke bare sætter Lamborghini teamet til vægs med deres Corvette C6.R, men det er ikke sket endnu. Er tiden løbet fra Corvetten?
GT2 klassen blev igen domineret af Hankook - Team Farnbacher, kørt af Allan Simonsen, Dominik Schwager og Pierre Kaffer. Det er en fantastisk debut for teamet, der har taget chancen at skrive kontrakt med dækfirmat Hankook, men foreløbig ser det ud til at virke, spørgsmålet er så om dækkene kan holde den speed når der skal køres race.
Eftermiddagstiderne:
|
Pl. |
# |
Team |
Tid |
|
1 |
11 |
Team Oreca Matmut |
1:41.442 |
2 |
007 |
Aston Martin Racing |
1:42.575 |
3 |
23 |
Strakka Racing |
1:43.551 |
|
4 |
10 |
Team Oreca Matmut |
1:43.650 |
5 |
009 |
Aston Martin Racing |
1:43.690 |
6 |
13 |
Speedy Racing Team Sebah |
1:43.785 |
|
7 |
12 |
Signature-Plus |
1:44.316 |
8 |
31 |
Team Essex |
1:44.973 |
9 |
25 |
RML |
1:46.105 |
|
10 |
33 |
Speedy Racing Team Sebah |
1:47.575 |
11 |
38 |
Pegasus Racing |
1:51.572 |
12 |
35 |
OAK Racing |
1:54.446 |
|
13 |
55 |
IPB Spartak Racing |
1:54.794 |
14 |
72 |
Luc Alphand Aventures |
1:55.085 |
15 |
89 |
Hankook-Team Farnbacher |
1:57.888 |
|
16 |
88 |
Team Felbermayr Proton |
1:58.317 |
17 |
92 |
JMW Motorsport |
1:58.900 |
18 |
84 |
Team Modena |
1:59.398 |
|
19 |
76 |
IMSA Performance Matmut |
1:59.936 |
20 |
85 |
Snoras Spyker Squadron |
2:00.423 |
21 |
99 |
JMB Racing |
2:00.865 |
|
22 |
81 |
Easyrace |
2:01.156 |
23 |
87 |
Drayson Racing |
2:01.319 |
24 |
75 |
IMSA Performance Matmut |
2:02.690 |
|
25 |
51 |
ARC Bratislava-Kaneko |
2:03.683 |
26 |
40 |
Quifel-ASM Team |
No time |
27 |
79 |
Reiter Engineering |
No time |
|
Vejgaard
Læs mere om: Allan SimonsenCasper ElgaardFarnbacher RacingTeam EssexPaul RicardLola Aston Martin smadretPaul Ricard - formiddagstræningPaul Ricard test - tidsplan og deltagerliste |