Så er kvalifikationen gennemført, og det var spændende fra start til slut. Jeg havde sammen med mange andre regnet med at vi skulle være vidne til en herre dyst indhyllet i diesel røg, men de Ferran Motorsports ville det anderledes. Det starter med at LMP2’erne kommer på banen samme med nogle enkelte LMP1 biler, her i blandt de Ferran Motorsports, som fra start satte en god tid. Alle regnede med at alt ville ændre sig når Audi og Peugeot kom på banen, men det skulle gå helt anderledes.
Tom K på en flyvende omgang. (Foto: Motorsporten.dk)
Begge Audier kom på banen og kørte næsten lige op med de Ferran Motorsports, men på det første sæt dæk kom Tom Kristensen ind i trafik begge gange hvor han var på en flyvende omgang, og det var nærmest som om det tog modet lidt fra ham, og selvom Tom til sidst kom foran de Ferran Motorsports, så endte det hele med at de Ferran Motorsports satte kvalifikationens hurtigste tid i en Benzin drevet Acura ARX-02a, og det er en kæmpe overraskelse. Hvem havde regnet med en benzin drevet LMP1 racer på pole position.
Spørgsmålet er nu om Acura ARX-02a er stærk nok til at stå distancen? Lurer der en overraskelse i LMP klassen
Så er Pole Position hjemme. (Foto: Motorsporten.dk)
|
Pos |
Car |
CL |
Team |
Omg |
Hurtigste |
Gap |
|
1 |
66 |
P1 |
de Ferran Motorsports |
11 |
1:45.278 |
--- |
2 |
2 |
P1 |
Audi Sport North America |
9 |
1:45.360 |
0.082 |
3 |
7 |
P1 |
Team Peugeot Total |
3 |
1:45.462 |
0.184 |
|
4 |
1 |
P1 |
Audi Sport Team Joest |
5 |
1:45.551 |
0.273 |
5 |
8 |
P1 |
Team Peugeot Total |
2 |
1:45.559 |
0.281 |
6 |
9 |
P1 |
Patron Highcroft Racing |
11 |
1:46.504 |
1.226 |
|
7 |
15 |
P2 |
Lowe's Fernandez Racing |
4 |
1:49.686 |
4.408 |
8 |
16 |
P2 |
Dyson Racing |
10 |
1:51.534 |
6.256 |
9 |
12 |
P1 |
Autocon Motorsports |
11 |
1:51.598 |
6.320 |
|
10 |
20 |
P2 |
Dyson Racing |
11 |
1:51.840 |
6.562 |
|
Inden LMP dramaet var GT bilerne på banen for at køre deres kvalifikation, og Corvetterne var blandt de første på banen. De kørte 4 omgange hver, og desværre var Jan ikke den hurtigste af de to.
GT2 bilerne kæmpede hårdt, og flere biler måtte give op undervejs, blandt andet den ene BMW Rahal Letterman Racing Team, som aldrig fik sat en tid. Primetime Race Group måtte bruge en del tid i pitlane med en rigtig varm og dampende Dodge Viper Competition Coupe. Bilen kom dog på banen igen og lavede noget nær ugens bedste præstation for den bil.
(Foto: Motorsporten.dk)
|
Pos |
Car |
CL |
Team |
Omg |
Hurtigste |
Gap |
|
1 |
4 |
GT1 |
Corvette Racing |
4 |
1:57.882 |
--- |
2 |
3 |
GT1 |
Corvette Racing |
4 |
1:58.203 |
0.321 |
3 |
87 |
GT2 |
Farnbacher Loles Racing |
5 |
2:03.051 |
5.169 |
|
4 |
45 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
5 |
2:03.433 |
5.551 |
5 |
95 |
GT2 |
Advanced Engineering Pecom Racing Team |
6 |
2:03.487 |
5.605 |
6 |
62 |
GT2 |
Risi Competizione |
9 |
2:03.829 |
5.947 |
|
7 |
40 |
GT2 |
Robertson Racing |
4 |
2:04.333 |
6.451 |
8 |
21 |
GT2 |
Panoz Team PTG |
8 |
2:04.437 |
6.555 |
9 |
90 |
GT2 |
BMW Rahal Letterman Racing Team |
5 |
2:04.566 |
6.684 |
|
10 |
11 |
GT2 |
Primetime Race Group |
5 |
2:05.619 |
7.737 |
11 |
7 |
GT2 |
Drayson Racing |
6 |
2:05.692 |
7.810 |
12 |
18 |
GT2 |
VICI Racing |
7 |
2:05.805 |
7.923 |
|
13 |
28 |
GT2 |
LG Motorsports |
9 |
2:06.678 |
8.796 |
14 |
61 |
GT2 |
Risi Competizione |
8 |
2:08.386 |
10.504 |
15 |
44 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
9 |
2:10.912 |
13.030 |
|
Nu er kvalifikationen overstået, og hermed kender vi startopstillingen til løbsstart på lørdag, men arbejdsdagen er ikke slut.
Der køres også en 2 timers nattræning senere, og her skal alle også ud og køre.
Vejgaard
Læs mere om: 21/03/09 - Sebring - ALMS |