Om Newey, diffusere, Red Bull og Ferraris dårlige begyndelser Sebastian Vettel vandt i Kina, diffuserne kom først på 3. pladsen. Banen var våd og løbet var lidt ligesom det der på Brawn, Williams og Toyota: Diffust! At Adrian Newey kan bygge racerbiler har været ganske kendt i mange år. Tilbage i slut 80'erne byggede han yndige turkise biler for March/Leyton House, der udover deres markante farve flere gange pressede de store. Men store blev de aldrig selv - og så blev det virkelige talent i teamet (Newey) hentet til Williams, hvorfra turen senere gik til McLaren.
Og nu er det altså Red Bull der nyder godt af hans ekspertise og sikke en bil han har bygget. Hvis man nu prøver at se bort fra diffuserne, så er det måske netop Red Bull raceren der er den bedste bil i feltet. En lang VM duel mellem Red Bull og Brawn; det lyder helt opløftende. I virkeligheden må vi håbe at Ferrari vinder løb og McLaren ikke bliver straffet for voldsomt for deres tåbeligheder. Det ville være synd hvis 2009 bliver husket for at de store floppede og de små vandt, det er meget sjovere hvis det rent faktisk bare er de små der tæsker de store.
Men Ferrari har faktisk en rigtig l....-sæson. Tre løb uden point er ikke sjovt, når man har gigantisk budget og den største historie af alle. Men, skal man være ærlig, er nedturene næsten ligeså meget en del af Ferraris historie, som sejrene. Det er det, der gør det charmerende og italiensk. I 1962, 1967, 1969, 1973, 1980, 1986, 1992, 1993 havde Ferrari heller ikke nogle gode år, med syv point i 1969 og otte point i 1980 som lavpunkterne. Helt så skidt går det nu næppe i år, men pt. ligner det godt nok ikke en vinder.
Men fordelen for Ferrari er at de er Ferrari. Så selvom det går dårligt, så kan de altid skaffe sig kvalificeret arbejdskraft, for den næste succes lurer lige om hjørnet. Fra 1979 til 2000 var der ingen titler til teamet, men det skortede ikke på gode kørere der. Ferrari har altid muligheden for succes - og netop derfor er fiaskoerne nødvendige, ellers ville de bare ende med at være ulidelige.
Red Bull fik deres første sejr i Kina. Det er så anden gang på mindre end et år at Vettel vinder et teams første sejr (i øvrigt begge gange fra pole og i regnvejr). Og med Red Bull og Brawn som vindere i år, er der to nye kommet på listen over GP vindere - det er sjældent at vi får to nye teams på den liste på et år, omend det også skete sidste år, med BMW og Toro Rosso. Ellers skal vi helt tilbage til Jordan i Belgien 1998 for at finde bare et nyt vinderhold (hvad med Buttons sejr i Ungarn i 06 for Honda? Honda vandt et par løb tilbage i 60'erne), og ellers helt tilbage til 1979 hvor både Williams og Renault tog deres første sejre.
Faktisk minder tiden lige nu ret meget om 1979. Forskellen er at der dengang ikke var sket drastiske ændringer i reglerne, men fra 1978 til 1979 blev der byttet op og ned på mange ting i Formel 1. I 1978 var det Ferrari og Lotus der kæmpede, med Brabham og Tyrrell som outsidere. I 1979 skiftede alting - kun Ferrari formåede at holde dampen oppe, men konkurrenterne var nu Williams, Renault og Ligier. Af de gode fra 1978 startede både Lotus og Tyrrell på en nedtur der varede resten af deres tid i Formel 1 - der var stadig sejre til dem begge, men sådan rigtig store blev de ikke igen.
Måske er det lidt det samme der sker i år - de gamle teams får tæsk, og de nye vil ha' magten. En ny æra er for alvor i gang.
Næste løb køres om en uge, forvent ingen regn - og så skal det jo blive spændende at se om diffuserne er tilbage i front eller Red Bull er en faktor der skal tages mere alvorligt end alvorligt. Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Sebastian VettelShanghai19/04/09 - Shanghai - Formel 1 - FIA F1 |