Det blev til en helt forygende debut til Jens Jensen. Allerførste løb gav en 3. plads sammen med Team Low Budget. "Det er en helt vild debut at få. 7 timer efter at have kørt de første omgange på Jyllandsringen - 7 timer efter at have kørt bilen for første gang, stod jeg på podiet sammen med mine medkørere. Det er simpelthen en drømmestart. Forhåbentlig kan vi fortsætte sådan hele sæsonen, men som vi også kunne se på vores konkurrenter, skal der ikke gå meget galt, før at man mister enhver chance for et topresultat. Klassen er utrolig tæt iår."
Det var første gang at DEC har kørt på Jyllandsringen, og derfor var der mange ubekendte faktorer. Hvordan skulle opsætningen på bilen være - kunne dækkene holde alle 4 timer?
Træning og kvalifikation var delt op i 2 gange 40 minutters kørsel. I første træning kørte teamejer og kører Steffen Larsen ud for at tjekke om alting var som det skulle være. Det var det ikke helt. Bilens fjedre var for bløde, men med et par småjusteringer kunne han dog køre træningen færdig, og sætte den tid som skulle ende med at blive kvalifikationstiden for bilen. I pausen mellem træningerne, blev der så skiftet fjedre på bilen, og efter et par omgange blev bilen så givet videre til de 2 nye kørere i teamet - Kenneth Olin og Jens Jensen. De fik så resten af tiden til at få kørt sig ind på bilen og banen.
(Foto: Motorsporten.dk)
I løbet blev det bestemt at Jens Jensen skulle starte ud med første stint. Taktikken blev den, ikke at gå i kamp med nogen på de første omgange og så ellers bare prøve at komme ind i en rytme. Der var en del uro i starten, og bl.a. blev starten udskudt pga en afkørsel for en af de andre deltagere.
"Der gik lige nogle omgange inden at jeg fandt rytmen, da jeg ikke havde fået så mange omgange i træningen. Men det begyndte at gå ok efter at jeg lige lærte hvordan at bilen opførte sig under nedbremsning osv. Jeg følte at det gik ok i bilen, men vidste også godt at der stadig var plads til mange små optimeringer over omgangen. Men de kom stille og roligt i løbet af de ca 70 minutter jeg var i bilen."
Teamet var det første i klasse 1 til at lave et regulært tank pitstop. Reglementet siger, at man skal stoppe og tanke mindst 2 gange i løbet, og hvert tankstop skal vare 3 minutter.
"Lige da jeg kom ud af bilen, så vore placering ikke for god ud. Umildbart lå vi 5-6 stykker i klasse 1. Men jeg var ikke klar over at de andre hold ikke havde været inde og tanke og skifte kører endnu.", udtaler Jens Jensen
Efterhånden som vi fulgte klassementet, kunne vi se at vores placering ikke var helt så dårlig som først antaget. Og efter 1. pitstop til alle biler, lå vi på en sensationel 3. plads i klassen. Fra det tidspunkt af, var det "bare" at holde bilen kørende. Undgå at holde i pit med tekniske problemer, som nogle af de andre teams døjede med.
Efter ca 2½ time af løbet var kørt, overtog Steffen Larsen bilen på en 3. plads fra Kenneth Olin. Igen faldt vi nogle pladser ned pga tankstoppet igen var før de andre i klassen. Længe lå vi så på 4. pladsen og ventede på at den sidste bil foran os i klassementet skulle ind og tanke for 2. gang. Den begyndte at køre hurtigere og hurtigere, og på et tidspunkt begyndte 3.pladsen at se ud til at være i fare. Men alligevel lykkedes det for Steffen Larsen, at få kørt nogle hurtigere omgange, inden og imens de andre var inde og tanke for sidste gang. Så var vi over 1 omgang foran 4.pladsen igen. Så burde det ikke kunne gå galt... Der blev givet tegn til Steffen, at tage det med ro og spare på materiellet.
Men de sidste 20 minutter begyndte at blive nervepirrende. Lupo Racing kom hurtigt bagfra, og hentede mange sekunder pr omgang. De havde haft nogle problemer i starten af løbet, og var derved kommet bagved os tidligt i løbet.
"Vi regnede og regnede i pitten. Ville de hente os, eller kunne vi holde dem bagved? Heldigvis kunne vi med ca 10 minutter tilbage se, at hvis Steffen kunne holde de samme omgangstider resten af løbet, ville de ikke kunne hente os. Men det var nogle meget nervøse minutter som vi gennemgik i pitten", mener Jens Jensen
Da det målflaget så endelig kom ud efter 3 timer og 40 minutter ræs, var forskellen mellem de 2 biler, der kæmpede om 3.pladsen 22 sekunder! Så fra at føre med over 1 omgange til 4.pladsen med 30 minutter tilbage, blev det en virkelig tæt og nervepirrende afslutning.
"Det var helt fantastisk da Steffen endelig kørte bilen over målstregen. 1. løb og så slutte på podiet med det samme! Det havde ingen turde håbe på. Godt nok havde jeg det som mål, at komme på podiet. Men vi skulle jo også være realistiske, og med 2 nye kørere i bilen, ville være for meget at forlange i allerførste løb. Men vi gjorde bare det som vi snakkede om inden løbet: Køre, køre køre, og lade de andre lave fejlene, mens vi forhåbentlig kunne blive på banen og fortsætte uden problemer. Men tak til konkurrenterne i klasse 1, og især Lupo Racing, som gav os kamp til stregen og sved på panden de sidste 2 minutter."
"Jeg er glad for, at resultatet kom netop den dag, hvor min personlige sponsor Piphest, var med på banen, for at promovere firmaet. Det er altid rart, at kunne vise gode resultater, og skabe overraskelser. Især at køre fra nogle spritnye biler, med vores noget ældre bil, er helt fantastisk. Så tak for et godt teamwork. Ingen lavede fejl, og alting fungerede bare som det skulle. Og så fik vi heldigvis belønning for det til sidst på dagen."
(Foto: Motorsporten.dk)
"Nu glæder jeg mig utrolig meget til næste løb i sæsonen, som køres 6/6 på Padborg Park. Banen der, kender jeg fra tidligere, og nu har jeg også fået en del kilometre i bilen. Så jeg er fortrøstningsfuld for de næste løb, og håber meget at vi kan fortsætte med de gode resultater ud, og holde 3. pladsen i mesterskabet sæsonen ud - hvis endda ikke forbedre den", slutter Jens Jensen.
Team Low Budget Jens Jensen Læs mere om: Jyllandsringen03/05/09 - Jyllandsringen - Danish Endurance Championship |