DTC Invitation Only   14/05/09

En lærerig DTC debut!
Martin Marrills første DTC løb i Invitation-Only klassen i weekenden, bød på alle slags vejrlig og ikke mindst en masse nye erfaringer. Efter at have kørt Special Saloon Challenge i en baghjulstrukken BMW, skulle Martin nu omstille sig til en forhjulstrukken Seat Leon Supercopa.

Lørdagen startede med en træningsession, som samtidig bød på nogle af de første tørvejrskilometer den unge Mønbo havde kørt i den spanske racer. Teamet har modtaget flere tørvejrs opsætninger til bilen fra samarbejdspartneren Fischer Racing i Tyskland, men de danske baner har flere krumninger end de internationale baner Seat Supercopa serien køres på.


(Foto: Katja Elmies)

Kvalifikationen blev tidspunktet, hvor bilen skulle udstyres med nye 18” slicksdæk, og Marrill skulle vise at den foregående træningssession havde båret frugt. Men vejrguderne ville det anderledes, netop som Seat raceren kørte ud til den første flyvende omgang. Med bilen i fuldt tørvejrs setup og slicks, blev det en udfordring for M-Sport køreren at sætte en hurtig tid på den fugtige bane.

Teamet besluttede således at weekenden skulle bruges som en stor testsession. Primært for at fokusere indsatsen om de kommende DTC afdelinger, med en større vidensbase at trække på. Søndagens første kvalifikationsheat bød heldigvis også på en spændende kamp med Kim Morgan Jensens DTC BMW, før Marrill kunne trække det længste strå.

”Jeg er skiftet fra en hurtig BMW med baghjulstræk, til en hurtig Seat med forhjulstræk, ” forklarer Martin. ”Det har taget lidt tid for mig at vænne mig til den kørestil, som dette kræver. Derudover er Seat raceren en meget kompleks racer med mange opsætningsmuligheder. Slutteligt vejer bilen 100 kilo mere end de andre DTC racere, og det kan man altså godt mærke i svingene.”


(Foto: Katja Elmies)

De sidste to heats var også en spændende oplevelse, men Martin kæmpede hele weekenden med understyring, som til sidst dog blev bragt under kontrol. Den oprindelige plan var, at løbet på Hockenheim skulle bruges til at bibringe teamet den nødvendige erfaring med bilen. Men takket være et voldsomt uvejr på den tyske bane, betød dette at testen i stedet blev Åbningsløbet.

”Så vi valgte at bruge weekenden til at lave nogle store ændringer på bilens opsætning, for at se hvordan raceren reagerede. Det var heldigvis en meget positiv oplevelse, så vi nu står med gode opsætninger til de kommende løb.”

”Vi glæder os allerede til det næste løb på Padborg Park, bilen er blevet gennemgået fra A-Z, og vi er i gang med flere forbedringer. Og så var det altså en stor opmuntring med den store interesse, som der var omkring mig og teamet til gridshowet, den slags ser vi gerne mere af!”, smiler Marrill.

Næste løb er Padborg Open den 23. / 24. Maj.

Aslak Vind
Martinmarrill.dk


Læs mere om:
  • Martin Marrill
  • Jyllandsringen
  • 10/05/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge
  • 24/05/09 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport