Team Telesikring Racing blev mere og mere konkurrencedygtige som årets DTC-premiere skred frem I den forgangne weekend var Team Telesikring Racing til start i årets første afdeling af Danish Touringcar Championship på FDM Jyllandsringen. Teamet har i år bygget videre på det succesfulde set-up, der i sidste sæson gav sejre til holdet, men bag rattet af de to orange BMW’er sad der nye folk i Team Telesikring Racing-regi: unge Joachim Stephansen og drevne John Nielsen. Grundet en lungebetændelse havde teamets juniorkører ikke kunnet deltage i den test, der gik forud for sæsonpremieren, så han havde en speciel dagsorden for løbene.
- Omstændighederne taget i betragtning var jeg godt tilfreds. Jeg tog det som en læreweekend, for jeg kunne mærke, at jeg manglede sidste weekends træning, siger Joachim Stephansen. - Mine tider blev hele tiden bedre og bedre, og jeg kom tættere og tættere på dem oppe foran. Jeg skulle bare køre så mange omgange som muligt og få så meget erfaring som muligt.
(Foto: Jeppe Rimmen)
I det ellers så hårde DTC-felt, hvor der ofte uddeles buler, slap Joachim Stephansen igennem kampene uden skader på bilen.
- Alligevel fik jeg to tredjepladser i privat cuppen, og det var fint, siger den 20-årige kører, som for første gang kørte race i BMW’s E90-model. - Efter hvad jeg kunne se i heatene over distancen tror jeg, at jeg vil kunne få mere ud af den end i E46’eren, så når jeg får kørt lidt mere i den, tror jeg, at det bliver godt. Den kræver en anden kørestil og lidt tilvænning.
John Nielsen: Sjovt at være med igen
I teamets anden bil vendte John Nielsen tilbage til DTC-serien efter et års fravær. Han begyndte comebackweekenden med at være midt i feltet, men som weekenden skred frem, blev han mere og mere konkurrencedygtig.
(Foto: Jeppe Rimmen)
- Det var spændende og sjovt at være med igen. Der er ikke sket så meget, hvad løb angår, men der er sket meget med, hvordan bilerne kører. Vi kørte på nogle andre dæk dengang, jeg sidst var med, og det betyder, at bilerne skal køres på en anden måde, forklarer John Nielsen. - Om det er os, der bruger dækkene forkert, har jeg ikke fundet ud af endnu, men vi skal i hvert fald passe mere på dækkene end tidligere og bruge dem anderledes.
I det andet af søndagens tre løb var John Nielsen med i kampen om føringen, men et sammenstød med Jens Møller forhindrede en mulig sejr.
- For mig at se lod Jens døren være så åben, som den kunne være. Det var en hel ladeport, der var lukket op, og hvis ikke jeg skulle køre ind i det hul, skal jeg ikke køre racerløb, slår John Nielsen fast. - Jeg tror, at Jens opdagede mig for sent og lavede en hurtig reaktion. Da vi rørte hinanden, knækkede jeg en sporestang, og jeg kunne ikke styre, og fordi jeg ikke kunne styre, endte jeg bare som passager og skubbede Jens ud af banen.
- Det var ærgerligt, når vi i forvejen havde problemer. Vi tog en kæmpe chance med et støddæmper set-up, som ingen kendte, og som pludselig virkede. Mine omgangstider i finalen var ved at være tæt på. Det var andet heat, vi skulle sætte vores lidt til, og så det var ærgerligt.
Weekenden var OK
- Vores weekend var OK, slår teamchef Peter Ager fast. - Vi manglede lidt speed til at begynde med, men John gjorde det godt, når man tænker på, at han ikke kørte i bilen sidste år. Vi døjede lidt med dækkene, og at vi endte med at være fjerdehurtigst i finalen, kan vi kun være tilfreds med. Uden episoden i heatet havde vi kunnet kæmpe med om podieplaceringer i finalen.
- Joachim gjorde det, han fik besked på, og at det skulle være en træningsweekend for ham. Han kørte fint og overhalede først, når han fik besked. Han leverede et godt stykke arbejde. Han kan være tilfreds med sin debut i en E90 på en racerbane.
Næste gang Team Telesikring Racing skal i aktion er på Padborg Park den 24. maj, hvor årets anden afdeling køres. Men inden da aflægger man den sønderjyske bane et besøg, så man kan få testet sine biler.
Team Telesikring Racing Læs mere om: Joachim StephansenJohn Elgaard NielsenPeter AgerTeam Telesikring RacingJyllandsringen10/05/09 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge |