Formel 1   14/05/09

Balladen fortsætter
- Renault klar til at boykotte Formel 1
I tirsdags kunne Motorsporten.dk berette at Ferrari måske er færdig med Formel 1, i dag er det så det franske Renault team der varsler deres tilbagetrækning fra Formel 1 sporten, med mindre det nye ”budgetreglement” bliver droppet.

2010 sæsonen kan meget vel se markant anderledes ud end 2009 Formel 1 sæsonen, - faktisk kan 2010 reglementet betyde de mest markante ændringer i Formel 1’s 60-årige lange historie.
Nu har både Renault, Red Bull, Toyota og mest markant Ferrari, bekræftet at de ikke stiller til start til næste sæson, hvis det såkaldte budgetreglement ikke bliver droppet af FIA.

Renault udsendte således onsdag en pressemeddelelse hvori den franske bilkoncern bekræftede deres exit fra Formel 1 til næste år, skulle FIA vælge at gå igennem med budgetreglementet.

”Renault har ingen interesse i at deltage i Formel 1 fremover hvis budgetreglementet indgår som en del af det gældende reglement.
Renault føler at FIA har valgt at se gennem fingrene med hensyn til de omtalte besparelser, FOTA fremlage i forrige uge en konstruktiv og gennemtænkt 3 års plan for hvordan vi mener at budgetomkostningerne kan holdes i skat, men det har FIA åbenbart valgt at ignorere, og i stedet gå videre med deres eget reglement, dette kan vi ikke acceptere”, skriver Renault der dermed følger i Ferrari og Toyota’s fodspor.

”Renault støtter op om Formel 1, som et mesterskab der giver bilfirmaerne mulighed for at vise deres tekniske dygtighed og innovation, vi støtter endvidere den fortsatte søgen efter muligheder for at begrænse budgetterne, men vi kan under ingen omstændigheder deltage i et mesterskab hvor der gælder 2 forskellige sæt regler, og hvis regelsættet der blev fremlagt af FIA den 29. april (budgetreglementet red.) bliver det gældende reglement, så har Renault ingen planer om at deltage i Formel 1 verdensmesterskabet fremover”, udtaler den ofte meget kontroversielle Renault team manager, Flavio Braitore.

Hos FIA ser man dog noget lysere på de seneste par dages begivenheder.
FIA’s tekniske rådgiver Tony Purnell ser masser af muligheder i det nye budgetreglement, Purnell er således ikke klar til at droppe reglementet, men siger at FIA er villige til at diskutere den del af reglementet der udgør budgetbegrænsningerne.


Smil - og glem så ikke hvem der bestemmer
(Foto: FOTA)

”Jeg er optimistisk, hver gang FIA har offentliggjort nye ideer til Formel 1 har de forskellige teams altid reageret nærmest hysterisk, tænk bare på hvordan de reagerede da vi introducerede KERS, det nye motorreglement og de nye aerodynamiske ændringer forud for denne sæson.
Hver gang har de truet med at forlade Formel 1, men de kommer altid til fornuft, og jeg er sikker på at de også gør det denne gang,”, udtaler Purnell der forventer at parterne (FOTA og FIA) mødes inden for den nærmeste fremtid for at diskutere budgetreglementet.

Purnell siger at FIA stadig satser kraftigt på at tiltrække nye teams til sporten, og derfor er budgetreglementet særdeles vigtigt.

”Det hele er jo ligesom at gå på line, det handler om at finde den rigtige balance, da vi ændrede budgetreglementet fra £30m til £40m kom der pludselig en meget mindre interesse fra nye potentielle teams, der er simpelthen ikke nogen der har de økonomiske ressourcer til at forpligte sig til en sport der er så dyr som Formel 1.
Derfor mener vi (FIA red.) at det nye budgetreglement er alt afgørende for sportens overlevelse i fremtiden”, lyder Tony Purnell's afsluttende kommentar til det engelske magasin AUTOSPORT.

Indtil videre er der kun 3 teams der er villige til at tilslutte sig 2010 reglementet, dette gælder Williams, Brawn GP og Force India, til dette udtaler Frank Williams:

”Vi er racere af hjerte, Formel 1 er vores eneste forretning, hvad skal vi ellers gøre?”...

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • Renault F1
  • Scuderia Ferrari
  • Ferrari vil forlade Formel 1
  • FIA indfører ”budget reglement”
  • Flere nye teams interesseret i Formel 1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk