24H Series   15/05/09

Danskere i verdens hårdeste 24-timers race
Et dansk motorsportsteam kører om podieplaceringer i deres BMW dieselracer, når over 160 biler om kort tid indtager Nürburgring til udholdenhedstest i det ”grønne helvede”.
Der er lagt op til et døgn med action, når det 37. ADAC Zürich 24 timers løb bliver flaget i gang den 23. maj. Løbet køres på den historiske Nürburgring Nordsløjfe, og samler hvert år flere end 200.000 tilskuere.


(Foto: GRC Racing)

Løbet er et af verdens største 24 timers racerløb – målt på antal biler betydeligt større end Le Mans - med 165 startende biler og kørere fra alle verdens lande.

Mange er selvfølgelig helt ukendte i en større sammenhæng, men løbet er ikke desto mindre fuld af koryfæer. I år står navne som Jörg Müller, Christian Abt og Carlos Sainz på deltagerlisten side om side med danske kørere som Kurt og Nicki Thiim.

At løbet også er vigtig for de etablerede bilfabrikker vidner f.eks. Porsche og Audis respektive indsatser om. Porsche stiller med 6 fabrikskørere i to teams, Audi med hele Le Mans-holdet – desværre på nær Tom Kristensen.

I denne stjernevrimmel er der igen et dansk team med. GRC Racing kommer til start med en specialbygget BMW 120D, der også deltager i den tyske endurance serie VLN, og har en topplacering i 24-timers løbet som førsteprioritet i denne sæson. Teamchef Jan Kalmar fortæller:
”Vi er et team, der satser benhårdt på langdistanceløb. Vi har investeret i en BMW 120D, der er bygget specielt til langdistancerace. Allerede sidste år viste vi at vi er blandt de bedste i klassen. Flere podieplaceringer, blandt andet i 24H Nürburgring talte sit eget sprog. Siden er bilen blevet opgraderet på stort set alle punkter, senest med en ny motor der faktisk fungerer væsentligt bedre end den vi brugte sidste år. Vores forventninger til 24 timers-løbet er derfor store – vi ved, at hvis vi ikke bliver ramt af uheld, så er en top tre placering yderst realistisk. Vejen til dette er konstante omgangstider omkring 10 minutter og få men effektive pitstops.”


(Foto: GRC Racing)

”Vi har brugt VLN-løbet for et par uger siden som en test forud for det virkelige race. Alle detaljerne med vores pitcrew er trænet til hudløshed. Tankning, hjulskift, kørerskift. Der er ikke plads til fejl, og med det potentiale vi har oplevet i vores bil, så skal vi være med på podiet når de 24 timer er gået,” fortæller Jan Kalmar.


(Foto: GRC Racing)

Bag hele det tekniske setup står GRC Racings partner Spanno Rennsport Technik. Skulle der opstå helt ekstraordinære problemer kan teamet trække på ekspertisen fra Schubert Motorsport, der er BMWs fabriksteam og som har bygget bilen.

Et sidste øjebliks afbud betyder at teamet på kørersiden i øjeblikket består af Jacob Thomsen, Harald Hansen og Dirk Hemmersbach. Jacob har deltaget i adskillige landistanceløb og var på holdet, da GRC Racing blev det første danske team på podiet i 24H Nürburgring i 2008. Desuden har han en klassesejr i 12H Hungaroring på pointtavlen. Harald og Dirk har begge kørt for teamet i det tyske langdistancemesterskab VLN.


(Foto: GRC Racing)

Det er ikke 24h Le Mans, men et løb der på alle måder enten overgår, eller kan sidestilles med det. Undtagen hvad gælder den legendariske mystik der omgærder Le Mans, og så forskellen på prototyperne i Frankrig og de delvise standardvogne på den tyske bane. For de danske kørere, og bilen, er udfordringerne med garanti større på Nürburgring, end de er på Le Mans. Kun omkring halvdelen af de startende biler ser målstregen efter de 24 timer med konstante udfordringer.

Mere info om 24H Nürburgring her.

GRC Racing


Læs mere om:
  • Dirk Hemmersbach
  • Harald Hansen
  • Jacob Thomsen
  • Jan Kalmar
  • GRC Racing
  • Nürburgring
  • 23/05/09 - Nürburgring - 24H Series

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto