Sidste weekend stod programmet igen på løb i Special Saloon Car. Jørgen Hansen var med sine mekanikere taget til det flade Sønderjylland, hvor Padborg Park lagde asfalt til endnu en afdeling af mesterskabet. Vejret artede sig nogenlunde – var det ikke de høje temperaturer, der var fremherskende, så holdt det i det mindste tørvejr.
Den første tidtagning var lidt drilagtig, da nogle deltagere ikke havde forstået reglerne om at give plads for kørere på en flyvende omgang. Trods et sæt helt nye dæk var det ikke muligt at gøre det bedre end en sjetteplads.
Efter lidt diplomatisk aktivitet i pausen inden næste tidtagning gik det betydeligt bedre med at give plads for hinanden på banen. Nu blev der for alvor givet gas og ser man på listen over muskelsvulmende biler, så kan man ikke være meget utilfreds med en tredjeplads.
Jørgen Hansen gennem Audi-kurven. (Foto: Gripping Media)
Søndag gik starten til første løb midt på formiddagen. Planen var at kompensere for den halvdårlige startplacering med en kanonstart og holde et højt tempo på de første par omgange. Derefter skulle pladsen forsvares resten af vejen til mål – hvis de andre var med på spøgen, forstås. Efter de første to sving var kun Lars Schönemann og Dennis Holbæk foran, og Dennis måtte give sig, da bilerne nærmede sig chikanen med 170 km/t og pedalen trykket hårdt ned i gulvet. Schönemann havde et mål med at sætte en ny banerekord, så han fik lov til at køre…
Desværre skete der et uheld lidt ned i feltet, og det betød en periode med Safety Car. Det pakkede hele feltet sammen igen, men da der blev grønt flag lykkedes det at komme fri. Det holdt indtil servostyringen holdt op med at virke midt i et sving. Det kom meget overraskende og mens der blev kæmpet for at holde bilen på banen smuttede Christer Gislerud forbi.
”Han bremsede så sent, at jeg troede, at han havde glemt svinget.”
De næste ti omgange blev en hård kamp med bilen og mod Frederik Holm, som var ved at vænne sig til sin nye og meget hurtige Renault Megane Trophy.
”Vi havde vist læst de samme bøger om overhalinger og hvordan de afvises, så det var omgange der gav dug på køleren”, grinede Jørgen efter løbet, der gav en tredjeplads til bilen fra forrige årtusinde.
Tæt kamp med Michael Jacobsen. (Foto: Gripping Media)
I næste heat var planen stort set den samme, men med lidt bedre forudsætninger for at lykkes, da startplaceringen som treer ikke giver lige så lang vej til første sving. Christer holdt hårdnakket på sin linie, så BMW’en matte tage lidt af græsset til hjælp for at få plads nok, men det gik lige akkurat. Til gengæld kom Johannes Graversen i sit røde turbo-lyn bagfra og skød helt frem til Schönemann. De to fik lov til at køre i fred, mens der skulle kæmpes om tredjepladsen. Det gode greb var ved at være opbrugt i dækkene, så efter flere positionsskift var der ikke mere fart i dem, og Gislerud måtte slippes forbi.
Til gengæld kom en Aquila op og pressede hårdt på for at overtage fjerdepladsen. Reglen om, at de lave biler skal køre med lyset tændt så man ikke overser dem, virkede ikke helt – Michael Jacobsen kørte nemlig så tæt på, at han slet ikke var synlig i nogen af spejlene.
Resultaterne fra weekenden huer ikke den gamle rallymester:
”Jeg er konkurrencemenneske, og det er ikke sjovt, når man må erkende, at materiellet ikke kan give mere. Bilen er trods alt ikke helt ny, så det er meget begrænset, hvad der kan hentes i den.”
Næste løb er den 6. – 7. juni på Anderstorp i Sverige, hvor BMW’en kan få lov til at strække helt ud på den forhenværende Formel 1-bane. Det er en bane som også passer Jørgen Hansen godt, så han ser frem til løbet med forventning. ”Der jo ikke så langt til Anderstorp, så jeg kan da anbefale at man kommer op og kigger på løbene. Der bliver helt sikkert noget at se på”.
Hansen Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingPadborg Park24/05/09 - Padborg Park - Special Saloon |