Formel Ford - DK   01/06/09

Nye tiltag i Formel Ford for udenlands-fynbo
Racing engineer-studenten: Nils K. Vestergaard fra Fyn kører i single seateren: Formel Ford som ekstra krydderi på studierne, der foregår med udgangspunkt fra Oxford i England. Til den kommende racing-weekend i pinsen har Racingteam Vestergaard planlagt nogle nye forbedringer af deres Mygale-racer således, at der er pejlemærker mod slutplaceringer i top tre.

- Først og fremmest har vi lagt en ny motor i single seateren, forklarer teamchef og far Gert Vestergaard. - Den gamle motor var efterhånden blevet lidt slidt, men alligevel fuldt konkurrencedygtig. Således scorede knægten tredjehurtigste kvalifikationstid under tidtagningen, hvilket skete med kun 2 meters forskel til toeren.

Gennem vinteren har Gert Vestergaard anvendt mange timer på at finjustere motorstyringen:
- Inden for de angivne specifikationer i homologeringen har jeg fundet nogle ekstra hestekræfter og omlagt motorens momentkurve. Homologering er dokumentet, hvor det internationale bilsportsforbund FIA fastlægger grænserne for chassis, motor, gearkasse, bremser, støddæmpere o.s.v.


Nils K. Vestergaard er stolt af sin single seater i den nye lakering.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Formel Ford er en populær single seater, supplerer Nils K. Vestergaard. - Der er således åbnet mulighed for mange konstruktører til at byde ind på konkurrencedygtigt materiel. Inden for single seaterne gælder det yderligere kun i Formel 1 og Formel 3. I Formel Ford er det dog ikke tilladt at tune motoren, men selvfølgelig er det en æressag at få mekanikken til at yde så tæt på 185 hestekræfter som muligt.

Formel Ford er den næstældste single seater-klasse worldwide, og kan derfor snart fejre sin 42 års fødselsdag.

- Raceren er i fuld gang med sin tredje generation af motorer, fortsætter Nils K. Vestergaard. - I sagens natur anvendes der en Ford-motor med 1,6 liters slagvolumen (Duratec), og tidligere er der blevet kørt med henholdsvis 1,6 liter (Kent) og 1,8 liter (Zetec). Med baggrund i identiske motorer sker konkurrencen mellem konstruktørerne derfor omkring køreegenskaber og vægtfordeling.


Nils K. Vestergaard ser frem til at køre pinse-arrangementet på Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Den danske samt den udenlanske FF-satsning i Formula Ford Benelux foretager Racingteam Vestergaard i samarbejde med oliefimaet Gulf. Pinse-arrangementet forgår på den 4.200 m. lange Formel 1 grand prix-bane, som ligger i udkanten af badebyen Zandvoort i det vestlige Holland.


Single seateren kan yde en topfart på omkring 240 km/t.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Vi har haft chassiset skilt ad i atomer, afslutter Gert Vestergaard. - Anledningen har været en nylakering i Gulf’s lyseblå/orange farver. Samtidig har vi benyttet lejligheden til at indbygge flere småforbedringer af raceren, som vi har gået og udtænkt gennem vinterpausen. Nils drager således god erfaring af sit krævende racing engineer-studium.

Racingteam Vestergaard

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Nils K. Vestergaard
  • Racingteam Vestergaard

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport