Det var marginalerne, der blev afgørende for Tegllund Racing, da teamet lørdag stillede op i anden afdeling af den danske serie af Mini Le Mans-løb på Padborg Park. Trioen Kurt Thiim, Tom Pedersen og Per Johansen havde med sejren i premiereløbet for en måned siden ikke blot fået maksimumpoints til mesterskabet. De havde også fået favoritværdigheden forud for weekendens løb, og forventningerne blev ikke mindre af, at Tegllund Racing satte hurtigste tid i tidtagningen og efter 40 minutter havde lagt sig i spidsen foran på papiret langt hurtigere racerbiler.
Tegllund Racing førte størstedelen af lørdagens løb. (Foto: Tegllund Racing)
Efter godt en times kørsel havde Kurt Thiim 20 sekunders forspring til nærmeste konkurrent. Efter to timers kørsel, hvor det nu var Tom Pedersen, der sad bag rattet, var forspringet nået op på hele to omgange. Og da Per Johansen, der efter planen skulle køre løbet til ende, gik i gang med den sidste time, var føringen oppe på tre omgange. Men helt uventet kørte Per Johansen pludselig væk fra ideallinien og ind i pitten. Der var et problem.
”Jeg opdagede det ved, at instrumenteringen kom frem med et symbol, hvor der stod lavt batteri, og så kom der advarselslamper op, som fortalte, at det nu var ved at være oppe over,” fortæller Per Johansen.
”Det var desværre remmen til vores generator, der var sprunget af, og den har vi på det seneste haft vores udfordringer med. Vi har ellers kørt 2300 km i bilen uden problemer, men til den sidste test var den også hoppet af, og så skete det igen under tidtagningen. Vi fik fat i en remskive med en kant på, som vi troede kunne afhjælpe problemet, men da vi manglede 20 omgange, skete det igen.”
I stedet for at forsøge sig med en udskiftning af den defekte del valgte man hos Tegllund Racing resolut at erstatte det flade batteri med et frisk og så køre videre i et forsøg på at indhente det tabte. Det skete med Tom Pedersen bag rattet.
”Nu skulle jeg ud for at presse bilen, og det glædede jeg mig til,” sagde Tom Pedersen, der kom på banen igen præcist et minut efter, at Tegllund Racings nærmeste konkurrent var gået forbi holdet. Omgang for omgang åd Tom Pedersen sig ind på den førende bil. På nogle omgange var det to sekunder, han hentede ind. Andre gange var det fire. Men i sidste ende måtte teamet tage sig til takke med en andenplads.
I løbet afsluttende fase hentede Tom Pedersen næsten en omgang på den førende bil. (Foto: Tegllund Racing)
”Det var bare en skam, at vi manglede ni sekunder, da det var slut,” konstaterer Tom Pedersen. ”Hvis der havde været syv omgange mere, så kunne jeg have indhentet ham, og så skulle jeg nok også have overhalet ham.”
Det blev til en andenplads, og selv om Tegllund Racing havde ligget til sejren, kunne trioen glæde sig over, at de bevarede føringen i mesterskabet. Rent faktisk lykkedes det holdet at fordoble deres forspring fra fem til ti points i tabellen.
”Det var selvfølgelig en skam, når vi havde fire eller fem minutters forspring, men vi er stadig positive og meget, meget glade over, at det gik så godt, som det gjorde, for det kunne være gået helt galt. Vi nyder den andenplads, vi fik, og så vinder vi næste gang,” konstaterede Kurt Thiim, da den godt fire timer lange løb var overstået.
Tegllund Racing Læs mere om: Kurt ThiimPer JohansenTom PedersenTegllund RacingPadborg Park07/06/09 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |