Le Mans   29/06/09

Le Mans 24-timer - LMP2 review
Le Mans-De var 12, de var 11, de var …
Historiens første danske team som vinder i Team Essex. Selvom klassen udviklede sig til det sædvanlige selvmord for åben skærm, er der intet at udsætte på den danske indsats, der oven i købet resulterede i en 10. plads generelt. Navi Team Goh-Porschen gav kamp næsten hele vejen, men var uheldige i slutningen og derfor arvede Speedy Team Racing Sebah en fortjent andenplads. Resten af klassen gjorde lille væsen af sig.


#5
Navi Team Goh / Porsche RS Spyder
Seiji Ara/Keisuke Kunimoto/Sascha Maassen

Sidste års vinderbil, nu i konpetente japanske hænder og dermed blandt klassefavoritterne. Alligevel manglede lige det sidste i forhold til Essex-Porschen. Holdet førte længe Michelin Green X Challenge, der premierer holdet der kører længst for mindst. Med bare fem kvarter tilbage ramte Ara imidlertid et oliespor, der sendte ham i dækvolden i første Mulsanne-chikane. Ironisk nok var det landsmanden Hideki Noda, der havde lagt det!


#24
OAK Racing / Pescarolo P01 Mazda
Jacques Nicolet/Richard Hein/Jean-Francois Yvon

Det omdøbte Saulnier Racings hyggehold leverede hvad det langt hurtigere søsterhold i #35 ikke kunne, nemlig at komme i mål. Selvom gennemsnitsalderen er over 50 og farten klassens langsomste, kørte de stødt og roligt mod målet. Tredjepladsen blev resultatet og de kom dermed i mål som eneste af fire hold med Mazda-motor.


#25
RML / Lola B08/80 Mazda
Tommy Erdos/Mike Newton/Chris Dyson

Ray Mallock-teamet lå længe til fjerdepladsen uden rigtig at blive en trussel for Speedy Racing Sebah-Lolaen. Småfejl ved bilen og lidt manglende kræfter i Mazdas toliters turbomotor var den primære årsag, for der var få trusler bagfra. Søndag formiddag sendte en død motor imidlertid holdet ud, fra hvad der ellers ville være blevet en tredjeplads. Taget i betragtning af at RML er tidligere todobbelt vinder af klassen, vil det kun have været en almisse.


Bruichladdich Bruneau / Radical SR9 AER
Pierre Bruneau/Tim Greaves/Marc Rostan

Lidt af et engelsk-fransk sammenskudsgilde. Bruneau og mangeårige fast makker Rostan havde givetvis betalt sig ind i bilen, der sidste år overraskede ved at komme i mål. De har dog stor ekspertice i løbet, så intet ondt i det. Radical-ejer Tim Greaves blev derimod meget ufortjent sendt i dækvolden ved pitindkørslen lørdag aften af en P1-Aston Martin og de efterfølgende 2,5 timers reparation kostede alle chancer for et hæderligt resultat. Motorhaveri og en lækkende benzintank stoppede dog alle spekulationer søndag morgen, hvor holdet lå på en sikker sidsteplads.


#30
Racing Box S.R.L. / Lola B08/80 Judd
Thomas Biagi/Matteo Bobbi/Andrea Picchini

Både team og kørerhold er mest kendt fra GT-racing, men skiftet til prototype faldt åbenbart ganske naturligt. Holdet havde således ingen problemer med at holde sig i midtfeltet i startfasen, men en række småproblemer relateret til karosseriet kostede snart tid og allerede fra anden time var det et spørgsmål om holde sammen på bilen. Det lykkedes ganske godt, men søndag morgen stoppede alle håb med en ødelagt motor.


#31
Team Essex / Porsche RS Spyder
Casper Elgaard/Emmanuel Collard/Kristian Poulsen

Gennemført indsats af det danske team. Elgaard i rollen som leder, Collard som fabrikskører og Poulsen som lærenem lærling. Poulsen så ganske vist skrøbelig ud i sit første stint, hvor han blev overhalet af Goh-Porschen, men det og en senere påkørsel af samme Porsche, var eneste plet på et perfekt løb. Elgaard og Collard vandt det tabte ind og vandt en klokkeklar sejr og i tilgift Michelin Green X Challenge for bedste kombination af fart og økonomi. At teamejer Peter Halvorsen så ikke tog sin reklamekasket af på podiet under nationalmelodien, er en anden sag, men den mand var givetvis ikke teamejer hvis han holdt på den slags konventioner...


#32
Team Barazi Epsilon / Zytek 07S
Juan Barazi/Stuart Moseley/Phil Bennett

Trods sen konfirmation af teamets deltagelse, nåede Barazi at stille et pænt hold til start, der lørdag lå godt med i midtfeltet. Et knækket speederkabel kostede herefter en del tid. Resten af vejen gik med at udbedre andre skavanker, såsom udstødningen, der kostede en time men i sidste ende ikke rørte ved teamets fjerdeplads.


#33
Speedy Racing Team Sebah / Lola B08/80 Judd
Jonny Kane/Benjamin Leuenberger/Xavier Pompidou

Bedste ikke-Porsche fra start og det blev der ikke ændret ved, trods mindre elektriske problemer og karosseriskader. Mod slutningen var bilen da også så meget bedre kørende end et par P1-deltagere at de blev overhalet på vejen mod den samlede 12. plads. Da Goh-Porsche samtidig udgik var andenpladsen i P2 en flot afslutning.


#35
OAK Racing / Pescarolo P01 Mazda
Matthieu Lahaye/Karim Aljani/Guillaume Moreau

Hurtigste af de to OAK-biler, der havde sidste års podieplads at køre efter. Holdet holdt sig i midtfeltet, men allerede lørdag aften begyndte Mazda-motoren at gøre knuder. Forholdsvis korte reparationer, nu også for karosseriskader, holdt bilen kørende gennem natten, men søndag morgen forsvandt den sidste gnist.


#39
KSM / Lola B05/40 Mazda
Hideki Noda/Jean de Pourtales/Matthew Marsh

Den bil var dømt til udgåelse fra start. Jean de Pourtales kørte allerede i pit på opvarmningsomgangen med olielækage og samme problem satte kortvarigt ild i bilen knap 23 timer senere. Inden da havde olien dog sendt Goh-Porsche af banen. Det siger både noget om teamets ihærdighed og konkurrenternes kompetence, at det lykkedes at holde bilen fra feltets absolutte bund gennem halvdelen af løbet, men ilden blev dog for meget og en udgåelse resultatet.


#40
Quifel ASM Team / Ginetta 09S Zytek
Miguel Amaral/Olivier Pla/Guy Smith

Ny spændende bil til dette portugisiske team og farten var der, men kun i kort tid. Knap en halv time inde i løbet måtte bilen i pit med motorproblemer der tilsyneladende var knyttet til brændstoftilførelsen. Det var imidlertid en afkørsel lørdag aften der gav dødsstødet og selvom Amaral bragte bilen tilbage i pitgaragen, var der sket ubedrelige skader på chassisset.


#41
G.A.C. Racing Team / Zytek 07S
Karim Ojjeh/Claude-Yves Gosselin/Philipp Peter

God start fra et lovende team. Fra femtepladsen fulgte teamet pænt Lolaerne #33 og #25 gennem lørdagens lyse timer, men da skyggerne blev lange begyndte motorproblemer at forstyrre. Efter en lille time og meget skrueri opgav holdet at komme videre.


Jesper O. Hansen


Læs mere om:
  • Casper Elgaard
  • Emmanuel Collard
  • Juan Barazi
  • Kristian Poulsen
  • Barazi-Epsilon
  • Team Essex
  • Team Goh
  • Le Mans
  • 13/06/09 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport