Formel 1   17/06/09

Fredagen skal nok blive spændende
Optakt til Det Britiske Grand Prix
Formel 1 feltet vender snuden tilbage til fødestedet - for sidste gang i angiveligt lange tider. VM kampen synes egentlig afgjort forlængst, så det mest spændende bliver nok det der med FOTA og FIA og om alle teams melder sig under 2010 fanen på fredag.

Umiddelbart er det svært at se at der skulle ske dramatiske ændringer i Formel 1 på søndag. Button og Brawn triller lystigt og ganske ensformigt afsted, mens resten af feltet leder efter den rigtige hammer til at smadre igennem til topplaceringerne. Men rigtig spændende bliver det næppe.

Det er kulisserne det spændende sker. For det første er der jo al balladen om fremtiden. Max Mosley har i alle sine regeringsår været en storforbruger af teater-torden og han kan rulle meget store kanoner ud for at skyde relativt små gråspurve. I virkeligheden ligeså forudsigeligt og trættende som når Brawn vinder på søndag.

Teams der ikke opfører sig ordentlig bliver nu og da anklaget for at miskreditere sportens omdømme. På det felt er Max Mosley selv ellers en storslået kombetant. Hvad han ikke har gjort siden 1991 for at ødelægge sportens omdømme med alle sine teatralske udfald, er minimalt.

Denneher gang har der dog været tegn på at det var lige ved at give bagslag. At teamsene ville holde på deres, men nu ser det ud til at der alligevel bliver lavet kompromis.

Og det bliver der. Der er ikke plads til to serier af det format i verden. Og Formel 1 har gennem mange sæsoner vist at man ikke behøver ret meget direkte involvering fra bilfabrikkerne. Med undtagelse af Ferrari, er det først i de sidste små 15 år at bilfabrikanterne er blevet en så integreret del af Formel 1 som de er nu (i 50'erne var de også en væsentlig del af Formel 1). Så Formel 1 kan overleve uden bilfabrikkerne. Og Formel 1 kan vel også klare et par år på smalkost.

Smalkost vil i den forbindelse sige at FOTAs egen serie i starten bliver den store, den med alle pengene, den med superstjernene. Problemet vil ikke være at skabe serien, problemet vil være at bevare momentum. For mens Formel 1 så vil blive til en serie, hvor alle holdene har netop F1 som det primære, vil FOTAs serie være en serie for rige firmaer der har et racerteam af PR grunde. Hvis resultaterne så ikke er der, så vil der ikke være ret mange PR mæssige fordele i at fortsætte i serien, og så vil den kunne komme til at lide en ganske hurtig død og stjernerne og pengene ville finde vej tilbage til Formel 1.

Og så er det jo alligevel ikke helt sikkert at de otte tilbageværende teams i FOTA faktisk kan få en serie op at stå. Ferrari, McLaren, Red Bull, Toro Rosso, Brawn skal nok stille op. Og sikkert også BMW, selvom de pt. er i gang med en elendig sæson. Spørgsmålet er mere om Renault og i særdeleshed Toyota i virkelgheden vil være med. De magre resultater og generelle nedgangstider, gør at det at være med i motorsport, bliver lidt mindre attraktivt. Specielt Toyota har endnu ikke fået ret meget andet end halvgode resultater ud af Formel 1. Deres interesse kunne sagtens være at finde en udvej, på den ene eller den anden måde. Og uden dem, så er der kun seks teams tilbage til FOTAs egen serie, og det er nok lige i underkanten.

Det bliver også sidste gang vi skal en tur omkring Silverstone - i al fald i mange mange år. Fra et rent nostalgisk synspunkt kan man selvfølgelig være trist over at fødestedet for Formel 1 forsvinder fra kalenderen, men sandheden er at Silverstone siden ombygningerne i starten af 90'erne har været en jævnt kedsommelig bane. Tidligere havde den visse charmer, men i forhold til Brands Hatch, som man sidst kørte på i 1986, har den altid været tam.

Om der er grund til at græde over Silverstone kan vi afgøre om et års tid, når man har været en tur omkring Donnington. Der blev ganske vist kørt et løb der i 1993, som mange huskede for Sennas første omgang. Men banen var ikke videre egnet til Formel 1, så vi må jo bare håbe på at de har klaret den side af sagen.

Selve løbet på søndag - tjah - en sejr til Barrichello ville da være en forandring!

Martin Møller-Thomsen


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport