Til 2009-premieren på den europæiske løbsserie Euro Rally Challenge (ERC) scorede danske Knudsen Motorsport en ærgerlig punktering - med efterfølgende exit - ved. 2. afdeling af ERC 2009 foregik i det sydøsttyske Int. 48. Thüringen Rallye, og her var Martin Knudsen og co-driver: Søren Kjær med helt fremme i fighten om topplaceringerne med deres forhjulstrukne Honda Civic Type R. - Rallyhovedkvarteret havde løbsledelsen placeret i Pössneck, oplyser Søren Kjær. - Her fik indbyggerne serveret en forrygende rally-forret. Dette foregik med en nat-publikumsprøve midt inde i provinsbyen, der ligger tæt op mod den tjekkiske grænse. Der var sort af tilskuere omkring rundbanen. Rallyfeltet blev herefter præsenteret for 130 km. hastighedsprøver i et kuperet terræn med snoede veje.
Martin Knudsen og Søren Kjær kørte et højt konkurrence-tempo i Int. 48. Thüringen Rallye. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
ERC-rallyserien omfatter løb i henholdsvis: Belgien, Holland, Frankrig, Tyskland, Italien og Danmark. Her har Martin Knudsen og Søren Kjær opsøgt stærk modstand i form af firehjulstrukne tunede World Rally Cars (WRC) med turbo.
- I starten af rallyet døjede vi med varme bremser på de hurtige hastighedsprøver, forklarer Martin Knudsen. - Vores rutinerede servicefolk løste dog dette problem fornuftigt, og vi kunne derfor sætte et kvalificeret angreb ind på konkurrenterne. Således kørte vi tredjehurtigste tid på rallyets længste prøve (27 km.), som i øvrigt blev gennemkørt med en snitfart på 129 km/t.
- Rally anvendes ofte som en kontrolleret aftestning af bilernes komponenter, supplerer Søren Kjær. - Hastighedsprøverne afvikles uden fartbegrænsninger på lukkede områder, hvilket skaber så ekstreme betingelser, at et enkelt rally svarer til flere måneders normalt slid i den daglige trafik og med den lovpligtige hastighed.
Motorsport gik til makronerne på de hurtige hastighedsprøver i det sydøstlige Tyskland. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Satsningen for Knudsen Motorsport i ERC-rallyserien foregår i samarbejde med Honda Motor Europe, som er blandt den japanske bilfabriks satsning inden for motorsporten.
- Honda har altid haft øjne for de sportsbetonede hverdagsbiler, forklarer Martin Knudsen. - Dette er blevet kanaliseret ud i Type R-modellerne, og vi har været yderst glade for Civic-udgaven. Med træk på forhjulene er der 260 HK til rådighed fra den hidsige og omdrejningsvillige motor, hvor vi kan udnytte den såkaldte VTEC-teknologi. Her ændres ventilløftningen ved høje omdrejninger således, at der skabes et bedre power og drejningsmoment.
Slutresultatet for Martin Knudsen og Søren Kjær blev en 8. plads generelt i Int. 48. Thüringen Rallye. Arrangementet var desuden tællende til det tyske Deutsche Rallye Serie, som rangerer lige under det tyske mesterskab.
- Rally er en uafbrudt fight med at spotte nye muligheder for fart og stabilitet i konkurrencebilen, afslutter Søren Kjær. - Vi har dog haft stor hjælp af justeringerne på undervogn og dæk, som blev foretaget i forberedelserne til ERC-rallysatsningen. Vi vandt desuden 2 liters-klassen for den tunede gruppe A.
Næste ERC-udfordring bliver Int. 29. Rally del Casentino først i juli. På de midtitalienske bjergveje ser Knudsen Motorsport frem til en af 2009-sæsonens største oplevelser med 135 km. hastighedsprøver på glohed asfalt med store højdeforskelle.
KNUDSEN MOTORSPORT
Åge Kirketerp Jensen |