Christoph Kjærgaard og hans Lotus Elan var i særklasse blandt de ældste historiske biler. Otto Reedtz-Thott og Palle B. Pedersen var nærmeste udfordrere, men så kun målstregen i et heat hver. Prins Joachim havde tilsvarende styr på sagerne blandt standardvognene og vandt som det behagede. Heat 1
Netop som startproceduren skulle igangsættes måtte Benny Halls Lotus Cortina skubbes fra gridden med transmissionsproblemer, men efter den lille forsinkelse gik starten med Christoph Kjærgaard i spidsen. Palle B. Pedersen ville tilsyneladende ikke lade den blå/orange Elan køre alene og forsøgte at hægte sig på i slipstrømmen, blot for at spinde rundt i opløbssvinget ved afslutningen af første omgang.
Starten på 1. heat i 1965 klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Dermed rykkede Lotus Cortina-trekløveret HKH Prins Joachim, Oscar Davidsen Siesbye og Martin Berner op. Siesbye pressede kortvarigt den royale Cortina, men uden resultat. I stedet blev de tre indhentet af Palle B. Pedersen i et tempo, der så den lille grønne Ginetta tilbage på andenpladsen allerede midt i løbet.
HKH Prins Joachim tæt fulgt af Palle B. Pedersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Prins Joachim kunne køre mod endnu en klassesejr på tredjepladsen foran Siesbye og Berner, mens de amerikanske Ford V8-ere tog de næste pladser. Jacob Nielsen og hans Mustang var hurtigt fremme på hans endelige sjetteplads, men som løbet skred frem gjorde Birgit Borch-Christensen store indhug på Jacobs forspring med sin Falcon.
Christoph Kjærgaards tempo i front var dog så opskruet at selv disse to blev 'overlappet' med en omgang og dermed mistede Birgit en sidste chance for at indhente Mustangen.
Herluf Jensen blev bedste Alfa Romeo på ottendepladsen foran en bredt kørende Verner Nielsen i Volvo PV544, mens Bent Thøgersen rundede top-10 af i sin Lotus Cortina.
Jaguar XK 140 køreren Arne Jacobsen kæmpede hårdt med de nyere Volvo'er. (Foto: Motorsporten.dk)
Arne Jacobsen, hvis Jaguar XK 140 er omtrent 10 år ældre end konkurrenternes, var rigtig godt kørende i dette heat og kørte 13. pladsen hjem blandt 20 placerede deltagere.
Heat 2
Otto Reedtz-Thotts Elan var klar til andet heat, men Christoph Kjærgaard var lige suværen af den grund. Palle B. Pedersen var igen nærmeste udfordrer på andenpladsen, men måtte trille ud allerede efter depotsvinget på første omgang.
Dermed var Kjærgaard endnu engang på vej mod en sikker førsteplads, med baronen på andenpladsen som en fjern skygge.
Starten på 2. heat i 1965 klassen. (Foto: Motorsporten.dk)
Blandt Lotus Cortinaerne blandede Benny Hall sig og kom bedst af sted, men Prins Joachim havde overskuddet og indtog snart sin vante plads foran. Hall opgav dog ikke af den grund og hægtede sig på mærkekollegaen, men på sidste omgang røg han af banen og måtte tage hjem med en temmelig ramponeret bil. Det var dog stadig nok til syvendepladsen, da Kjærgaard endnu engang havde 'overlappet' det meste af feltet.
Oscar Davidsen Siesbye og Martin Berner sluttede endnu engang i rækkefølge som fjerde og femte, mens Jacob Viggo Holstein forsvarede Ginetta-farverne med sjettepladsen.
Jacob Nielsen blev otter i sin Ford Mustang, der var begyndt at lyde småsløj, men Herluf Jensen kunne endnu engang ikke gøre noget ved den amerikanske muskelbil.
Det blev til en 10. plads for Palle Kragh Rühe i sin nymalede MG Midget racer. (Foto: Motorsporten.dk)
Palle Kragh Rühe fik sin MG Midget ind på 10. pladsen. Verner Nielsen måtte ned på 14. pladsen i dette heat, mens Bent Thøgersen kun kunne indtage 11. pladsen sent i løbet efter en overhaling af Frank Holm, hvis Alfa Romeo Giulietta endnu engang havde Mark Juelshøjs Mini Cooper klistret til bagenden.
Christoph Kjærgaard øverst på podiet efter heat 2. Otto Reedtz-Thotts (tv) og HKH Prins Joachim (th) besatte henholdsvis 2. og 3. pladserne. (Foto: Motorsporten.dk) Jesper O. Hansen Læs mere om: Christoph KjærgaardHKH Prins JoachimOtto Reedtz-ThottPalle B. PedersenRing Djursland21/06/09 - Ring Djursland - Historisk 1965Classic Car Meeting - Race 1Classic Car Meeting - Race 2Classic Car Meeting - Tidtagning 1Classic Car Meeting - Tidtagning 2 |