Frank Jørgensen førte suværent an i Mini-banden og vandt begge løb. Eneste nævneværdige modstander var Nicolaj Fuhrmann indtil han forsvandt i andet heat. Flemming Hansen vandt tilsvarende ubesværet sin klasse i sin Sunbeam Imp, mens Benny Kristensens gule NSU virkede som en magnet på overhalingsforsøg af sig fra konkurrenterne. Heat 1
Med starttidspunkt kl. 9 søndag, var 1300-klassens første heat for de morgenduelige. Nicolaj Fuhrmann prøvede at være lidt bedre til starten end de øvrige, krøb en smule og standsede da starten gik. Frank Jørgensen havde derfor allerede skabt et hul ned til feltet da han rundede første sving.
Starten på det første af de to løb i '71 klassen for biler under 1300 ccm. (Foto: Motorsporten.dk)
Flemming Jørgensen og Flemming Hansen fulgte på de næste pladser med Fuhrmmann som fjerde. Men allerede i hullet var den orange/blå Mini Cooper på andenpladsen.
Flemming Hansen måtte ydermere afgive endnu en plads til Steffen Palmbergs Ford Escort i depotsvinget, men da omgangen var omme var løbet allerede overstået for Palmberg of Ford Anglia-kører John Bruun Nielsen der nydeligt fulgte hinanden i pit.
Feltets tre Mini'er dominerede således løbet fra spidsen og afstanden mellem dem øgedes blot omgang for omgang. Frank Jørgensen vandt i sidste ende med 25 sekunders forspring, hvilket svarede til næsten 2 sekunder hurtigere per omgange end toer Nicolaj Fuhrmann præsterede. Flemming Jørgensen var yderligere 20 sekunder bagude på tredjepladsen uden at være truet bagfra.
Allerede på anden omgang måtte Flemming Hansen måtte afgive fjerdepladsen til Benny Kristensen og Birger Nielsen og deres kraftigere 1300-vogne. Bennys spejle var gennem de næste omgange fyldt med Birgers grønne Ford Escort, der satte det afgørende stød ind på langsiden på sjette omgang.
De to kørte side om side og fortsatte på samme måde forbi pitten. I hullet lå Escorten nu på indersiden og fjerdepladsen til Birger Nielsen var hjemme. NSUen blev hurtigt sat og i stedet begyndte Flemming Hansen at fylde op i spejlene. Denne kamp stod på de resterende fem omgange af løbet, men ændrede ikke på femte- og sjettepladsen.
Benny Kristensen måtte bruge alt hvad NSU'en kunne byde på, for at forsvare sig mod Flemming Hansen i den hvide og orange Imp. (Foto: Motorsporten.dk)
Feltets øvrige deltagere var alle taget med en omgang med Henrik Bruuns Escort på syvendepladsen, mens Gert Jensen sluttede næstbedst af 1150 ccm-vognene på ottendepladsen, fulgt af Fiat-Abarth'erne med Sten Laursen og Birger Jensen.
Frank L. Jørgensen på 1. pladsen, flankeret af Nicolaj Fuhrmann (tv) samt Flemming Jørgensen (th) på hewnholdsvis 2. og 3. pladserne. (Foto: Motorsporten.dk)
Heat 2
Frank Jørgensen kom igen bedst afsted foran Nicolaj Fuhrmann mens Birger Nielsen efter en kanonstart fra femte position indtog tredjepladsen. Flemming Jørgensen kom dog nydeligt forbi for enden af langsiden og dermed var Mini 1-2-3-dominansen restaureret for en tid.
Starten på 2. heat. (Foto: Motorsporten.dk)
Benny Kristensen og Flemming Hansen fulgte på femte- og sjettepladsen, med Gert Jensens Imp som syver efterfulgt af en nærgående Henrik Bruun. De to bytter plads i hullet på sjette omgang, hvor feltet allerede er ved i gang med at blive decimeret.
John Bruun og Steffen Palmberg kæmper endnu engang om at være første udgåelse og på ottende omgang bliver der pludselig meget tomt bag den førende Frank Jørgensen, da Nicolaj Fuhrmann parkerede i pitten. Kort efter måtte også Birger Nielsen strække våben og bagerst i feltet blev Birger Jensens Abarth også træt af at lege med.
Nicolaj Fuhrmann udgik desværre i dette løb. (Foto: Motorsporten.dk)
Uden modstand slappede Frank Jørgensen af på vej mod dagens anden sejr og Flemming Jørgensen var derfor ”kun” 7,6 sekunder efter. Benny Kristensen arvede tredjepladsen, men endnu engang gjorde Flemming Hansen livet hedt for NSU-køreren mod slutningen.
For anden gang denne weekend var Frank L. Jørgensen på 1. pladsen, mens det var Flemming Jørgensen (tv) og Benny Kristensen (th) der tog sig af 2. og 3. pladserne. (Foto: Motorsporten.dk)
Henrik Bruun kom forbi Gert Jensen i første halvdel af løbet og dermed var femtepladsen afgjort, mens Sten Laursen sluttede det efterhånden indskrumpede felt af på syvendepladsen. Jesper O. Hansen Læs mere om: Ring Djursland21/06/09 - Ring Djursland - Historisk 1971 |