Fynske Racingteam Vestergaard har imponeret i 2009-sæsonen omkring deltagelsen stærktbesatte vesteuropæiske racing-serie: Formula Ford Benelux (FFB). Med udgangspunkt fra næsten totalt nul i foråret 2007 har udenlandsfynboen: Nils K. Vestergaard kørt sig frem til at matche frontrunneren i FFB-serien 2009: Melroy Heemskerk. - Vi har mødt stor velvilje fra de professionelle racingteams i FFB-serien omkring udveksling af reservedele, forklarer Nils K. Vestergaard. - Derimod har vi naturligvis selv fundet løsningerne til at køre stærkere og stærkere pr. baneomgang. I al beskedenhed er vi da også lidt stolte af, at jeg kan matche kørerne fra racingteamene, som kan trække på mange års data og erfaring fra de vesteuropæiske motorbaner.
Nils K. Vestergaard fightede helhjertet efter en sejr på TT Circuit Assen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Melroy Heemskerk er til daglig professionel instruktør på grand prix-banen: Zandvoort i Holland, supplerer far og teamchef Gert Vestergaard. - Han er derfor meget fortrolig med rundbanen i sanddynerne, hvor de 3 første FFB-afdelinger er blevet afviklet i foråret. De tre næste opgaver var TT Circuit Assen (NL), Zolder (B) og FDM Jyllands-Ringen (DK), hvorfor hjemmebanefordelen helst skulle være udlignet.
Teamchef og far: Gert Vestergaard spænder sønnen Nils fast i cockpittet på FF-raceren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
TT Circuit Assen har oplevet en lang tradition som VM-bane inden for motorcykel-disciplinen: Road Racing. Banens historie går helt tilbage til 1929, og regnes derfor naturligt blandt MC-klassikerne. Den nordhollandske motorbane har gennemgået flere ændringer i sin 80-årige levetid. I 1989 blev banebredden udvidet fra 7 til 10 meter, og blev derfor interessant for afvikling af baneløb på fire hjul.
- Grundet motorcyklerne består rundbanen på 4555 m. af nogle forholdsvis hurtige sving, konstaterer Nils K. Vestergaard. - De indlagte chikaner bevirker dog, at snitfarten rammer omkring 150 km/t. Under kvalifikationen fik jeg overført hurtigheden fra Zandvoort, hvor jeg i det forrige arrangement var andenhurtigst. Denne gang skulle jeg derfor også starte toer med fire tiendedele sekunder op til Melroy Heemskerk pr. baneomgang.
Nils K. Vestergaard fightede nogle tætte dyster med frontrunneren: Melroy Heemskerk om etteren i FFB-heatene. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I første FFB-heat på TT Circuit Assen fik Nils K. Vestergaard en god start, og skød frem foran Melroy Heemskerk. Hollænderen fightede sig imidlertid tilbage til førstepladsen, og disse placeringer i front holdt frem til målstregen.
- Jeg havde satset på at bide mig fast i slipstrømmen af Melroy Heemskerk, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Lidt senere i FFB-heatet var strategien således at indlede et angreb samt udnytte eventuelle kørerfejl fra hollænderen til at smutte forbi igen.
I løbsweekendens andet FFB-heat var Nils K. Vestergaard igen hurtigst i startfasen og tog føringen. Melroy Heemskerk foretog herefter et overoptimistisk angreb, som kostede nærkontakt mellem racerne samt mistede placeringer til begge frontrunnere.
En kollapset stang i ophænget betød exit for Nils K. Vestergaard på TT Circuit Assen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Jeg fik en stor undskyldning af Melroy Heemskerk efter racet, oplyser Nils K. Vestergaard. - Jeg faldt tilbage som nier, men kørte mig igen frem til at fighte om andenpladsen mod veteranen Michel Florie. Det viste sig desværre, at en stang i hjulophænget havde fået et kraftigt slag. I et af svingene på TT Circuit Assen kører vi over 200 km/t, og her kollapsede stangen lige pludselig, hvorefter jeg røg ud i botanikken.
Formel Ford-chassiset er bygget til race i høj fart, og Nils K. Vestergaard kunne derfor træde op af fører-kabinen uden skader. Udenlandsfynboen var naturligt lidt ærgerlig over exiten fra racet:
- Jeg havde virkelig fart i raceren til endnu et frontresultat, men heldigvis avancerede jeg alligevel til den foreløbige fjerdeplads i FFB 2009, og der er kun et enkelt placeringspoint op til konkurrenterne på den delte toer. Motorløbet i Assen blev afviklet i utrolig høj luftfugtighed og varmegrader over 30. Formentlig bliver det samme betingelser om 2 uger på Zolder i Belgien.
Nils K. Vestergaard ser frem til nye racing-udfordringer på den tidligere Formel 1-bane: Zolder i Belgien. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Racingteam Vestergaard Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardRacingteam VestergaardAssen |