Advan Cup-køreren Kim Lund Johansen fik ikke hvad han kom efter i weekendens løb på Padborg Park.
Køreren fra Team Point-S var ellers meget optimistisk og glad, da han ankom til Padborg Park for at deltage i Padborg Super Prix. Der var styr på bilen, og i sommerens løb er han blevet far til en lille dreng.
Farten er kommet tilbage til den tidligere mesterbil. (Foto: Gripping Media)
Det så da også fornuftigt ud i tidtagningen, hvor Kim's bedste tid rakte til en 5. plads. En startplads med chance for gode overhalinger og points til mesterskabet.
Kim tabte et par pladser i starten af løbet, hvor blandt andet Anders Majgaard fik held med at komme forbi blikkenslageren fra Silkeborg. En intens jagt på Majgaard og Jesper Gregersen blev startet, og få omgange før mål var de tre biler ikke mange meter fra hinanden. Med et angreb for enden af langsiden kommer Kim på indersiden af de to, men da de krydser målstregen tre biler side om side, er der ikke plads til dem alle. Kim holder fart på i svingets yderside, mens Jesper Gregersen spinner af banen efter at være blevet klemt mellem bilerne. Det takserede dommerne til en strafbane til Kim, der heldigvis ikke tabte sin 5. plads på grund af dette.
"Det var ikke mig!" syntes Kim Lund at have tænkt om sin strafbane. (Foto: Gripping Media)
"Jeg forstod ikke helt hvorfor jeg skulle have en strafbane. Jeg var jo forrest og på ydersiden, så jeg syntes da ikke at det kunne være min skyld", fortalte Kim Lund. "Heldigvis kom dommeren, Klaus Pedersen, ned og undskyldte at jeg havde fået Majgaards strafbane. Det er selvfølgelig ærgerligt når dommerne laver fejl, men de er jo mennesker som os andre. Jeg er bare glad for at det ikke kostede mig en placering."
Til gengæld kunne den hvide og blå Peugeot 307 starte i forreste startrække til næste heat, og det var noget som silkeborgenseren kunne bruge. En helt perfekt start, og Kim kunne holde sin 2. plads bag Anders Majgaard. Efter nogle omgange stod det klart, at der var mere fart i 307'eren end i dens efterfølger, og Kim begyndte for alvor at presse på. Men i stedet for at lave et spændende racerløb for publikum, blev den forankørende 308'er lavet om til en kørende vejspærring. Til stor irritation for Kim Lund, der tydeligvis havde det nødvendige momentum. I et sidste forsøg på at komme forbi vejspærringen forsøgte Kim en sidste, meget sen, nedbremsning, men denne gang var den for sen, og der var ingen anden mulighed end at køre ind i pitten. Og da DTC-feltet holdt i pitten og gjorde klar til deres sidste heat, betød det at Kim ikke kunne komme på banen igen.
"Jeg vil sige det sådan, at jeg var der for at vinde og ikke for at klappe af Majgaard, så jeg tog chancen og bremsede lidt senere. Der må så have ligget støv på banen, for jeg nåede ikke at få stoppet", fortæller Kim.
Kim Lund Johansen kører for at vinde hvert løb frem for at satse på mesterskabet. (Foto: Gripping Media)
Med kun tre afdelinger tilbage af sæsonen er chancerne for et tredje mesterskab forsvundet helt, og der skal kæmpes meget, hvis en top-3 placering skal nås. "Nu bliver det en Magnussen-taktik, jeg bruger resten af sæsonen, for nu kører jeg kun efter sejre", fortalte den tidligere dobbelte danmarksmester.
Om to uger går det igen løs på FDM Jyllandsringen til det årlige Grand Prix Danmark.
Team Point-S Gripping Media ApS Læs mere om: Kim Lund JohansenTeam LundPadborg Park09/08/09 - Padborg Park - Advan Cup |