Karsten Nonbo deltager i Eco Rally En af landets førende trafikpolitikere, det 57-årige folketingsmedlem Karsten Nonbo, som er formand for Færdselssikkerhedskommissionen og medlem af blandt andet Trafikudvalget, stiller nu for første gang op i et ægte motorløb. Det sker dog ikke for at tilfredsstille en ambition om at blive racerkører, men for at vise, hvor langt man med dygtighed og snilde kan få en moderne bil til at køre.
Løbet, Karsten Nonbo stiller op i, er nemlig det eneste økonomirally i år på dansk grund, Suzuki Eco Rally 2009, arrangeret af Sydsjællands Automobil Klub.
Ved Karsten Nonbos højre ben kan man skimte, at den lille Suzuki Alto kan køre over 22 kilometer på literen. Det tal vil den kendte trafikpolitiker dog forsøge at forbedre under Eco Rally 2009. (Foto: Suzuki)
"Jeg er med i Suzuki Eco Rally for at vise, at man med en let fod på speederen kan køre endnu længere på literen, end selv bilfabrikkerne oplyser, og dermed er man også med til at reducere samfundets samlede udledning af skadelige stoffer," siger Karsten Nonbo, der ikke har ambitioner om at vinde, men kører med for at skabe opmærksomhed omkring sikker og samfundsansvarlig kørsel.
Som navigatør får den kendte trafikpolitiker en meget erfaren orienteringskører, Ken Sørstrup fra Holbæk, og bilen, han stiller op i er en af de bedst egnede til formålet, nemlig nyeste udgave af Suzuki Alto, som kan køre 22,7 kilometer på en liter benzin med en CO2-udledning på kun 103 gram pr. kilometer.
Det betyder, at hvis Karsten Nonbo kan køre med tilpas blød fod, så skulle han takket være bilen og sin dygtige navigatør kunne nå op i nærheden af 25 km/l og dermed blive blandt de bedst placerede af de cirka 35 forventede deltagere fra Danmark og de øvrige nordiske og baltiske lande.
Trafikpolitikeren får dog kam til sit hår, idet en række af landets største eksperter i økonomikørsel kommer til start, herunder de tidligere nordiske mester i disciplinen, Ole Nielsen/Torben Arp i Toyota Yaris.
Eco Rally 2009 starter fredag aften den 21. august kl. 19.00 i Vordingborg med en etape på 150 km, og efter et nattehvil fortsættes der lørdag med yderlige 230 kilometers økonomikørsel med mål ved 16-tiden i Barmosen nord for Vordingborg.
Info:
• Økonomirally eller Eco Rally handler ikke om at køre hurtigst, men om at bruge mindst brændstof over en given løbsdistance.
• Løbet skal køres med en bestemt gennemsnitshastighed, der ikke overstiger 50 km/t.
• Kommer man for sent til en tidskontrol, for eksempel fordi man med vilje har kørt for langsomt for at spare brændstof, får man lagt 1% oven i sit forbrug, så det betaler sig ikke at køre for langsomt.
• Kører man omvendt for hurtigt, mødes man med sikkerhed af en hemmeligt placeret tidskontrol, og her får man nu 2% ekstra forbrug som straf.
• Det ideelle er således at køre stort set hele etapen med den korrekte hastighed, uden kraftige accelerationer eller opbremsninger.
• Mest økonomiske måde at køre bilen på er denne: Man lister bilen i gang i første gear med meget let fod. Der skiftes til andet gear i samme øjeblik, hastigheden er så høj, at bilen ikke sejtrækker i andet gear.
• Med denne metode skifter man efterhånden op i højeste gear, og nu forsøger man at holde en konstant hastighed.
• Ved forhindringer forude, f.eks. hvis en medkørende trafikant bremser for at svinge til højre, tager man i god tid farten let af bilen, således at man kan komme videre uden at bremse helt op.
• At røre bremsen eller træde hårdt på speederen er gift for brændstoføkonomien.
• Deltagerne er delt op i benzin- og diesel, og klasserne går til 1200, 1500 og 1900 ccm samt fri motorstørrelse.
• I lidt mindre ekstrem form er motorsportens form for økonomikørsel også den bedste for almindelige bilister, når man vil spare på brændstoffet. Lind fod på speeder og bremse er vejen frem.
• Danmarks absolut kendteste eco rally-kører er den i dag 77-årige Ole Nielsen fra Kerteminde, der har vundet et utal af mesterskaber i hastighedsrally, historisk pålidelighedsrally, orienteringsløb og eco rally.
• Ole Nielsen deltager i Suzuki Eco Rally 2009 sammen med Torben Arp i en Toyota Yaris.
Michael Eisenberg
|