Danish Endurance Championship   26/08/09

Årets længste løb på Ring Djursland
DEC - Danish Endurance ChampionshipÅrets tredje langdistanceløb køres på Danmarks mest udfordrende bane
Med sit kuperede forløb, blinde kurver og skarpe sving er Ring Djursland ubetinget Danmarks mest krævende racerbane. At gennemføre et traditionelt sprintløb på 10-15 omgange, hvor man skal kæmpe for sin position, alt imens man skal holde sig på sporet, kan være en udfordring i sig selv. At køre race i flere timer i træk på banen ved Tirstrup Lufthavn, er derimod decideret udmarvende, men det er ikke desto mindre det, godt 30 mandskaber snart bliver udsat for.

På lørdag lægger Ring Djursland asfalt til den tredje af årets i alt fem afdelinger af Danish Endurance Championship – den danske serie af Mini Le Mans-løb, hvor hold bestående af to eller tre kørere skal forsøge at tilbagelægge flest omgange i løbet af de godt fire timer, løbet varer.

I modsætning til mange andre former for bilsport er det ikke nødvendigvis den hurtigste racerbil over en enkelt omgang, der vinder et langdistanceløb, og det vil sikkert også være tilfældet på Ring Djursland. Forhold som brændstoføkonomi, mekanikernes vilje til at rubbe neglene under pitstoppene og kørernes evne til at holde hovedet koldt er mindst lige så vigtige faktorer. Derfor er langdistanceløb langt mere åbne og uforudsigelige end andre former for motorsport.


Der er biler i mange forskellige udformninger, som deltager i langdistanceløbet på Ring Djursland.
(Foto: Morten Alstrup)

De to hidtidige Mini Le Mans-løb, der er blevet kørt i år, er således ikke blevet vundet af superbiler. Sæsonpremieren blev vundet af Kurt Thiim/Tom Pedersen/Per Johansen, Tyskland/Christiansfeld/Vejle, i en Renault Clio, og samme model anvendte trioen Henrik Larsen/Kurt Poulsen/René Andreassen, Gudbjerg/Ringe/Ringe, da de vandt anden afdeling. Begge mandskaber formåede kort og godt at skynde sig langsomt.
Begge hold må derfor regnes blandt favoritterne på Ring Djursland. Ikke blot i klassen for biler mellem 1601 og 2000 cm3, men også i det generelle klassement, hvor det dog skal blive spændende at se, hvad feltets enlige Chevrolet Corvette C6.R med Benny Andersen/Klaus Q. Lausen/ Freddy Pedersen, Åbenrå/Kruså/Kruså, kan præstere. Den amerikanske sportsvogn har masser af hestekræfter at kunne udnytte på Ring Djurslands to langsider, men til gengæld kan den komme til kort i banens chikaner.


Den vildeste bil ved langdistanceløbet på Ring Djursland bliver den amerikanske Chevrolet Corvette C6.R.
(Foto: Morten Alstrup)

Udover den prestigefyldte generalsejr kæmpes der også indbyrdes i tre forskellige klasser alt efter motorstørrelse. I den største klasse bliver førnævnte Chevrolet Corvette bl.a. udfordret af en dieseldrevet Alfa Romeo 147, som køres af Brian Mikkelsen/Johnny Andersen/Roy Edland, Vejle/Horsens/Norge, mens den mindste klasse tegner sig meget åben.

Her må de deltagende biler blot have motorer på op til 1600 cm3, og det forhindrer dem reelt i at kæmpe med om generalsejren. Men internt er konkurrencen hård.

Werner Wounlund/Bjørn Larsen, Ishøj/Greve, har i år endelig fået deres Citroën Saxo VTS til at fungere fejlfrit, og de har sikret sig to sejre og dermed maksimumpoints i klassen, hvor man bl.a. kan opleve modeller som VW Lupo, Suzuki Swift og Peugeot 106. Men hurtigste køretøj bliver måske et helt andet.

Et af sidste års tophold, Flemming D. Olsen/Jens Erik Hansen/Jens Henrik Hansen, Roskilde/Havdrup/Havdrup, foretog op til denne sæson en gennemgribende ombygning af deres Citroën C2, så den nu fremstår med bredere skærme og mere potent motor. Desværre har holdet været forfulgt af uheld i de to første afdelinger, men man går nu efter at kunne gennemføre. Og kan holdet gennemføre, vil det med garanti også kunne kæmpe med om klassesejren.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Ring Djursland
  • 29/08/09 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk