De regerende danske mestre: Max Christensen og Dorthe Ravn - Subaru Motorsport Danmark - har etableret en lille føring i det danske 4WD-rallymesterskab 2009. DM-rallyfeltet har holdt en lang sommerferie, hvorfor Max Christensen med stor forventning ser frem til næste DM-afdeling - FTZ KDAK Rally 2009 - lørdag den 5. september i rallyparrets Subaru Impreza WRX 4WD. - Det bliver virkelig et sjovt og kompakt rally med store udfordringer fra allerførste prøvekilometer. De krogede og bugtede veje på Fyn bøjer både vandret og lodret. Derfor er det vigtigt under udformningen af sikkerhedsnoterne at medtage udelukkende de oplysninger, som er nødvendige for at holde et højt og konkurrencedygtigt tempo.
Co-driver Dorthe Ravn supplerer: - Jeg er jo de forlængede øjne, som rækker længere frem end det næste sving eller den efterfølgende bakketop, så der er optimale betingelser at køre efter. Jeg justerer i øvrigt løbende de små detaljer, specielt når vi kører rundbane-prøver. Rallyet er forholdsvis kompakt med 85 km. konkurrencestrækning fordelt på 10 hastighedsprøver, hvorfor der absolut ikke er plads til skæverter. Derfor vil nok køre prøverne gennem et par ekstra gange i forhold til vores normale forberedelser.
FTZ KDAK Rally 2009 byder både på asfalt- og grus-hastighedsprøver for Max Christensen og Dorthe Ravn i Subaru Impreza WRX 4WD. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Under konkurrencekørslen kommunikerer rallyparret indbyrdes gennem det indbyggede samtaleanlæg i styrthjelmene. Indvendigt i passagerkabinen er alt unødvendigt inventar fjernet, og derfor er der hverken bagsæder eller beklædning, hvilket sker af brandmæssige årsager. I rallybilerne er desuden installeret et ildslukningsanlæg som standard.
Mellem hastighedsprøverne gælder det om for rallyparret at lade afslappet op til nye udfordringer. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Dorthe Ravn konstaterer og forklarer:
- Lydniveauet kan være rimelig højt på hastighedsprøverne, specielt når vi kører på grus og løst underlag. Af sikkerhedsmæssige årsager får vi derfor altid mulighed for at gennemkøre hastighedsprøverne på forhånd for nedskrivning af sikkerhedsnoterne, som jeg læser op fra under konkurrencekørslen. Derfor opnår vi en højere fart i rallybilen, end når vi kun kan køre efter det vejforløb, som vi umiddelbart kan se fra førersædet. Jeg får samtidig overskud til at holde øje med de sving, hvor vi evt. kan køre hurtigere eller også slække af.
Overgangen til den nye Subaru Impreza WRX-udgave har betydet yderligere fart i rallybilen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Til rallyet på Fyn er skrevet 76 rallyteams på startlisten. Max Christensen og Dorthe Ravn er seedet til startplacering som nr. 1. Rallyparret skal primært holde øje med konkurrenterne blandt 11 4WD-rallyteams, men i fighten om generalsejren kan der indsnige sig konkurrence fra de hidsige, tunede Super 1600-rallybiler.
I FTZ KDAK Rally 2009 skal hvert eneste sving og bakketop angribes intenst og optimalt for at hjemkøre et topresultat for Subaru Motorsport Danmark. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Til 2009-sæsonen skiftede vi fra Impreza WRX-udgaven med bagagerumsklap til hatch back (5-dørs), afslutter Max Christensen. - Dette har givet os hurtigere konkurrencefart, men konkurrenterne er også kommet meget med. Vi får derfor absolut intet forærende på rallyprøverne omkring Fåborg, hvilket vi er meget godt tilfredse med.
Subaru Motorsport Danmark Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Dorthe RavnMax ChristensenSubaru Motorsport DanmarkFyn05/09/09 - Fyn - DM Rally |