Den 18-årige sydsjællænder der for tiden er bosat i Sverige søger nu mod England.
Onsdag den 19. august, samme dag som vi havde lagt det svenske Formel Renault 2.0 mesterskab bag os, tog vi kontakt til den britiske Formel Renault 2.0 serie (Formula Renault BARC Championship) som henviste til teamet bamboo engineering som netop stod og manglede en kører til weekendens løb på Brands Hatch. Både bamboo engineering og vi gik omgående i gang med at forberede turen og torsdag aften ankom vi så til Silverstone hvor teamet har deres base. Aftenen gik med at få lavet sæde og andre nødvendige indstillinger på bilen, så den passede til Kasper. Det blev sent før vi kunne
se dyner.
(Foto: Neil Riddiford)
Her følger en oversættelse af bamboo engineerings pressemeddelelse:
Imponerende debut af Kasper Krogh
bamboo engineering som er et af de førende teams i Protyre Formula Renault BARC Championship var henrykte over den superbe indsats den unge dansker Kasper Krogh (18) leverede denne weekend på Brands Hatch.
Kasper ankom sent torsdag aften til teamets base på Silverstone for at få lavet sæde før turen gik til banen i Kent. Da aftalen om at Kasper skulle køre for teamet blev indgået i sidste øjeblik var det en kamp imod tiden for at nå at gennemføre alle forberedelserne til testkørslen den næste dag, men bamboo engineering teamet lagde alt andet til side for at have bilen klar.
Med begrænset erfaring til dato var Kasper forståeligt nervøs inden han skulle køre på den berømte Brands Hatch Indy bane for allerførste gang, men gennem hele fredagens test kørte Kasper med en fortræffelig grad af kontrol og pålidelighed og satte hurtigere og hurtigere omgangstider som dagen gik. Kaspers sektortider var meget opmuntrende og antydede omgangstider meget nærmere banens tempo. Efter at have gået banen rundt med bamboo engineering Renault driver coach Neil Riddiford, analysering af data samt mindre ændringer på bilens setup, virkede Kasper i de senere testsessioner meget mere afslappet efterhånden som han vænnede sig godt til bilen, teamet og banen.
Under lørdagens kvalifikationskørsel leverede Kasper en meget solid indsats og opnåede en meget overbevisende startposition som nummer 11 i det 18 biler store felt blot 0,8 sekund fra pole.
(Foto: AE-Photography.co.uk)
I det første af søndagens to heat, som var på hver 25 omgange, fastholdt han sin startposition igennem løbet og sluttede på 11. pladsen efter at have kørt med megen modenhed og konstant forbedret sine omgangstider.
Til dagens andet heat havde Kasper kvalificeret sig til 12. startposition, men løbet begyndte dårligt idet han missede startlamperne på grund af en misforståelse omkring placering på gridden. Han kom således ind i Paddock svinget som nummer 18 og allersidst. Kasper var tydeligt utilfreds over sin dårlige start, men formåede at styre sine frustrationer og samle sig sammen til at foretage flere fantastiske overhalinger mens han kørte sig op til at slutte på 12. pladsen. Kasper kronede sin fortræffelige kørsel ved at sætte løbets tredjehurtigste omgangstid kun 0,2 sekund fra den hurtigste.
bamboo engineerings driver coach (tidligere britisk Formel Renault mester) Neil Riddiford sagde:
”Det var rigtig godt at have Kasper med i teamet i denne weekend. Han er en meget talentfuld ung kører som jeg virkelig glæder mig til at arbejde med i fremtiden. Jeg plejer meget hurtigt at kunne se om en kører har en ægte formåen og jeg må sige at Kasper har fået godkendt på alle de rigtige punkter. Han er meget intelligent og god til at lytte. Kasper har en meget smooth (rolig og præcis) kørestil der rent visuelt næsten kan få ham til at se langsom ud på banen, men det er også blevet sagt om nuværende Formel1 stjerne Jenson Button og han fører verdensmesterskabet. I mine øjne er Kasper afgjort en fremtidig stjerne”
Kasper Krogh og Niel RiddiFord. (Foto: Erik Krogh)
Efter weekenden på Brands Hatch sagde Kasper Krogh:
”Det var fedt for mig at køre i et team der er så professionelt. Det gav mig mulighed for at finde ud af, hvor god jeg er som kører og få lov til at vise det. Det var første gang jeg kørte på Brands Hatch, men med Neil som coach kom jeg hurtigt op i tempo og fortsatte med at forbedre mig hver gang jeg kørte. I det sidste heat kiksede jeg starten og kom sidst gennem første sving. Det var selvfølgelig ærgerligt med starten, men det var et rigtig fedt race, hvor jeg lavede nogle gode overhalinger og desuden havde jeg fået så god fart i bilen at jeg satte 3. hurtigste omgangstid på sidste omgang. En rigtig god afslutning på en fantastisk weekend.”
Kasper blev meget hurtigt dus med bamboo engineering teamet. Driver coach Neil Riddiford og chief engineer David Scott udtrykte tydeligt ønske om at vi sammen arbejder frem imod at Kasper deltager i Formula Renault BARC Championship 2010 efterfulgt af Formula Renault UK Championship 2011. Dette enedes vi meget hurtigt om og vi er alle gået i gang med arbejdet.
Kasper Krogh og Niel RiddiFord. (Foto: Erik Krogh)
At tage til England er et naturligt led i Kaspers karriere som hele tiden har været med i vores planer. Nu blev det bare et par måneder før forventet, hvilket giver os lidt ekstra tid til at få budgettet på plads.
Vi glæder os meget til samarbejdet med bamboo engineering teamet som udover Formel Renault 2.0 også deltager i det britiske touringcar mesterskab BTCC. Læs mere om: Kasper KroghKasper Krogh tog afsked med Racing Sweden |