Formel 1   30/09/09

Hvor skabet skal stå?
Optakt til Det Japanske Grand Prix
Efter kun en uge pause er bilerne i Formel 1 feltet rejst til Japan. Efter et par år Fuji, er løbet nu tilbage på Suzaka. Mesterskabet kan blive afgjort, men det er langtfra sikkert at det bliver det. Tilgengæld er der sådan set kun Button og Barrichello tilbage i kampen. Vettels chancer er for små og skal baseres på andres uheld - og selvom Brawn måske ikke har været lynende hurtige på det sidste, så er de nu ret gode til at hente point - hvilket ikke altid er tilfældet med Red Bull.

Som sæsonen er skredet frem har de store gamle, McLaren og Ferrari, også fået mere og mere bid. Mens Ferrari i første del af sæsonen lå klart foran McLaren er billedet ændret lidt på det sidste. Motivationen er ikke voldsom stor hos Ferrari, der forlængst havde besluttet sig for at skille sig af med Kimi Raikkonen. Og nu hvor Fernando Alonsos kontrakt er på plads, vil fokus ganske naturligt være på den kommende sæson.

Hos McLaren virker man lidt mere fokuseret på at slutte året på toppen - hvis man ikke kan vinde VM kan man altid overvintre i bevidstheden om at man var det bedste hold til sidst. Hamilton er så ung endnu, at det stadig bare er sjovt at køre løb, hvorfor sejre bliver fejret på behørig vis og man kan fornemme hans sult efter mere.

Red Bull kunne godt bruge at komme lidt mere i forbindelse med de gode resultater de havde tidligere på sæsonen, da begge kørere lå og bejlede lidt til at blive Buttons værste konkurrent. I stedet er det hele ebbet lidt ud og det er ved at være nu at Red Bull skal demonstrere at de faktisk er et nyt og holdbart topteam, ved at kunne hive sig op igen.

Hos Brawn er fokus på VM titlerne - Barrichello har stadig en mulighed for at vinde og den vil han køre efter, men afstanden er stor og han i virkeligheden afhængig af at Button får problemer.

Renault fik en podieplacering i Singapore, og har efterfølgende mistet deres stjerne. Men en dobbelt verdensmester skal have mere end det Renault har budt ham. Skiftet væk fra Renault var uundgåeligt. Hvordan fremtiden så egentlig tegner for teamet, skal blive spændende at se.

Williams havde det godt i Singapore, altså lige indtil Rosberg lavede en fejl og fik en drive-through og dermed forsvandt ned i de mere forglemmeliges rækker. Hvis de kan holde momentum i Japan kan det blive spændende, men Williams har sæsonen igennem været ret ujævne i deres præstationer.

Suzaka banen er en lynhurtig otte-tals bane. Siden 1987 har den været brugt til et hav af Formel 1 løb, og typisk er det et spørgsmål om rå motorkraft for at klare sig godt på banen. Det burde give en fordel til Mercedes holdene. Så Hamilton som vinder, vil ikke være et helt dårligt bud.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Suzuka
  • 04/10/09 - Suzuka - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk