Der var lagt op til at der skulle køres stærkt efter en god placering i toppen, men et par tekniske detaljer, gjorde ende på de planer. Det så ganske positivt ud, forud for 4. afdeling af DM for Ib Kragh, med hensyn til en pæn plads i toppen af feltet.
"At vinde DM i år har aldrig været planen, da vi jo lige skal have styr på den nye bil, men kunne vi evt. køres os op til en bronze, eller en 4. plads, ville det da være en fint start, så vi var egentligt klar til at fyre Puntoen af", fortæller Ib.
Det gjorde de også, men på de mange lige stræk på formiddagens prøver, kunne de ikke følge konkurrenterne.
"Vi havde fået oplyst at den gearing som bilen er leveret med, skulle matche de andre biler i gruppen, men fakta fortæller os noget andet. Vi mangler ca. 14 km/t i topfart i forhold til vores konkurrenter, og det er for meget, når det går ligeud så længe som de første hastighedsprøver gjorde her," siger Ib der sammen med de andre ofte kørte 1-2 km. med speederen i bund.
Det betød at Ib og Karsten, kom mere bagud en forventet, så nu skulle alt sættes ind på at indhente det tabte på eftermiddagens mere krogede og hop-fyldte prøver, som passede bilen bedre.
På prøve 8 går det så lidt for godt og det giver en snurre tur der hurtigt koster 12-15 sekunder, og så er der pludselig ventetid på prøve 9. pga. trafik på prøven, i ca. 45 min.
Det gør dækkene kolde og dermed mister de deres greb i asfalten.
"Da vi endelig kommer i gang, kører vi 5-600 meter ligeud til en vinkel venstre, som er lidt svær at se, men vi har fundet et skilt, som skal agere bremsepunkt. det havde sikkert også passet, hvis dækkene havde været varme, men nu havde vi lidt rigeligt fart på, så jeg besluttede lige at lægge bilen på tværs, for at få farten ned. Det gik fint, og (næsten) alt passede ind i svinget, men da jeg slap koblingen for at køre videre, kunne bilen ikke trække spor fremad og vi gik hurtigt helt i stå. Pænt skidt, for vi holdt grundigt i vejen og da Max Kristensen skulle forbi, måtte han bakke lidt, men ved hjælp fra publikum fik vi bilen skubbet til side, og jeg kunne kalde service folkene op og bede dem hente os," fortæller en skuffet Ib Kragh.
Chancen for en topplacering i DM var hermed definitivt slut.
Ved hjemkomsten til værkstedet, viste det sig at det var højgearsakslen der var knækket.
Nu skal der laves en hel del ændringer på bilen inden næste rally om en måned, for nu kan resten af sæsonen bedst bruges til at teste nyt setup af bilen. Samtidig får bilen en ny gearing, så farten i fremtiden vil matche konkurrenterne.
DM-5 om en måned på Møn, er et Jubilæumsløb og alle som har vundet løbet, er inviteret til en god middag, så der er lidt at se frem til. IK Rally Racing Læs mere om: Ib KraghIK Motorsport26/09/09 - DM Rally |