Den sønderjyske racerbane inviterer publikum gratis til finaleløb i fem klasser Efteråret er kommet. Antallet af mørke timer har overhalet antallet af lyse. Et andet efterårstegn er også, at de udendørs sportsgrene nærmer sig deres afslutning, og for den danske asfaltbanesport gælder det, at sæsonens sidste løb køres i weekenden på Padborg Park. I samarbejde med den lokale klub, Motor Sport Sønderjylland, holder racerbanen nær den dansktyske grænse finaleløb i hele fem klasser, hvor man tillige har valgt at invitere publikum gratis til motorløb, så mange kan få en sjov og anderledes start på efterårsferien ved at få smag for den spændende og udfordrende sport. Lørdagens løb på Padborg Park bliver virkelige udfordringer. Her består eftermiddagen af hele tre langdistanceløb – to over hver tre kvarter i Suzuki Swift Cuppen samt et over hele fire timer, som skal afgøre Danish Endurance Championship.
Søndagen byder derimod på en stribe energiske sprintløb, hvor der ikke er plads til langsigtet taktik, men hvor det bare gælder om at få overhalet konkurrenten foran i første sving frem for i det næste, for ellers får manden i front måske et for stort forspring til, at man kan indhente ham. Det er tre klasser, der er med på søndagens program, og vel at mærke tre meget populære og underholdende klasser.
Det gælder ikke mindst Padborg Park Legends Cup, der er årets nyhed i dansk bilsport. Det er biler, som af ydre ligner de gamle Ford- og Chevrolet-modeller fra forbudstidens USA, men som blot er i fem ottendedele størrelse af originalerne, og hvor da gamle og træge V8-motorer er erstattet af omdrejningsvillige motorcykelmotorer, som giver masser af fart.
Den nye Legends Cup-klasse afslutter sin debutsæson på Padborg Park, hvor Lars Lindholst (forrest) kan blive klassens første mester. (Foto: Morten Alstrup)
Dækkene har derimod større lighed med de gamle dæk fra trediverne end med moderne racerdæk, for de giver langt fra maksimalt bid i asfalten. En bred kørestil, hvor bilernes bagende ofte synes at tage magten fra kørerne, er et kendetegn, som er med til at gøre Legends Cup-løbene underholdende for publikum og krævende for kørerne, hvor det faktisk er en af årets debutanter, Lars Lindholst, Kolding, der ligger til at kunne tage titlen.
MSS Youngtimer Challenge byder på jævnbyrdigt race blandt Motor Sport Sønderjyllands medlemmer, hvor de deltagende biler er inddelt i forskellige klasser efter vægt/effektforhold. (Foto: Morten Alstrup)
Rigtige racerdæk anvendes der derimod i såvel MSS Youngtimer Challenge som i 1600 Challenge, der er de to sidste klasser ved Finaleløbet på Padborg Park. I MSS Youngtimer Challenge er det Motor Sport Sønderjyllands egne medlemmer, som konkurrerer mod hinanden i ombyggede standardvogne, der er mindst 15 år gamle, men for at sikre en jævnbyrdig konkurrence er bilerne i feltet inddelt i forskellige klasser alt efter deres vægt/effektforhold.
Kenneth Thomsen er Motor Sport Sønderjyllands stærkeste kort ved finalen i 1600 Challenge, hvor der kæmpes om Dansk Automobil Sports Unions officielle mesterskab. (Foto: Morten Alstrup)
I 1600 Challenge er der både nye og ældre biler med i feltet, hvor det er kampen om Dansk Automobil Sports Unions mesterskab, der skal afgøres på årets sidste løbsdag. Her er der lagt op til sejre til John Gammelgaard, Auning, der har været suveræn gennem det meste af sæsonen, men også en række af den sønderjyske klubs egne medlemmer forventes at være med fremme i det store felt. Det gælder således trioen Kenneth Thomsen, Middelfart, Allan Müller, Bolderslev, og Torben Jørgensen, Fredericia, hvor Kenneth Thomsen må spås de største chancer, da han er blandt årets løbsvindere. Morten Alstrup Læs mere om: Padborg Park10/10/09 - Padborg Park - Swift Challenge11/10/09 - Padborg Park - 1600 Challenge11/10/09 - Padborg Park - Classic Car Cup11/10/09 - Padborg Park - Legends Cars |