- en rigtig mandfolkebane I den kommende weekend vil den danske DTM kører, Christian Bakkerud starte sæsonens næstsidste DTM løb på den franske Circuit Dijon-Prenois bane. Med kun to løb tilbage på kalenderen før sæsonfinalen på Hockenheimring, er 2009 DTM sæsonen ved at nå kulminationen. Før 2009 sæsonen testede DTM feltet på den franske 3,8 km lange bane, beliggende på grænsen til Schweiz. Således har Bakkerud kun gode minder fra Dijon, som med en gennemsnitsfart på næsten 200 km/t er den hurtigste på hele DTM kalenderen. ”Vi har testet på banen, men på grund af at min teamkammerat havde et uheld med bilen, så nåede jeg desværre kun at køre 10 omgange på banen. Men trods dette, så glæder jeg mig til at komme tilbage.”
(Foto: motioncompany)
Trods de få omgange er der er ingen tvivl om, at Bakkerud glæder sig til gensynet med den franske bane. Den er teknisk udfordrende, og stiller krav til både kører og materiel. Han kører som vanligt i sin Audi A4 DTM R13 fra 2007 fra Kolles Futurecom-TME teamet, og en omgang på banen i en kraftig DTM bil er en utrolig oplevelse.
”Det er en dejlig bane, den minder mig meget om de baner i England som jeg har kørt Formel 3 på. Den er fantastisk sjov at køre på, det går op og ned, og så er den utrolig hurtig. Det er ikke en typisk Tilke bane, som der er så mange af i Europa. Den er meget lig de engelske og skotske baner, som udfordrer køreren.”
”Man kommer ud på langsiden i 6. gear, og så er der næsten en kilometer hvor det bare går lige ud for fuld gas. Det er en fantastisk oplevelse, og man kan krydre det med en blanding af hurtige sving, og niveauændringer. En rigtig mandfolkebane.”
Vejrudsigten tyder på yderligere udfordringer for den unge danske kører, men det gør kun oplevelsen endnu mere intens. Regn kan vendes til en fordel, hvis man som Bakkerud behersker teknikken til at køre stærkt på en våd og udfordrende bane, der ikke tilgiver nogen fejl.
”Det ser ud til at det bliver en våd weekend. Men det er ikke et problem, faktisk tror jeg at det kan blive en stor fordel for os, med den 2007 bil vi skal køre med. Jeg har kørt rigtigt meget i regnvejr, og det våde føre kan fjerne noget af den fordel de nyere biler har.”
(Foto: motioncompany)
”Det er jo således, at de nyere 2008 og 2009 biler har en langt mere udviklet aerodynamik. Regnvejr fjerner noget af den fordel, og fremhæver i stedet kørerens evner til at køre på en våd bane. Under kvalifikationen kan vi bestemt overraske, men i løbet ender vi formentligt der hvor vi plejer. Bilen er den ældste i feltet, dog håber jeg at kunne overraske nogle af 2008 bilerne.”
”Som racerkører må man køre med det materiel man har, så det bekymrer mig ikke. Men jeg kan ikke lægge skjul på, at jeg glæder mig utroligt meget til at køre på Dijon-Prenois. Det bliver en super oplevelse!”
(Foto: motioncompany)
DTM kan følges live på den officielle tyske TV kanal ARD. Alternativt sendes der live med dansk kommentering ved Lars-Christian Brask og Peter Nygaard på Canal+ Sport 2.
Tidsplanen for weekendens DTM løb ser ud som følger:
Fredag den 9. oktober:
16:30 – 17:00 Roll-out
Lørdag den 10. oktober:
13:35 – 14:22 Kvalifikation
14:35 – 15:00 International presse konference
18:30 – 19:00 Taxi ture
Søndag den 11. oktober:
09:35 – 10:05 Warm up
13:20 – 13:30 Opvarmningsomgange
13:30 – 13:45 Start grid show
14:03 Start
15:11 Mål
15:20 Podie ceremoni
15:40 – 16:05 International presse konference Læs mere om: Christian BakkerudTeam Kolles & Heinz UnionDijon11/10/09 - Dijon - DTM |