Formel 1   28/10/09

Fra nat til dag
Optakt til Abu Dhabis Grand Prix
VM er afgjort, der er ikke så meget mere at danse om i denne, den bedste (og sidste) F1 sæson i dette årti. Tilbage er kun et lille ekstranummer, men et af de mere interessante af slagsen. For dennegang går turen til en helt ny bane, og ikke mindst til et helt nyt tidspunkt, hvor løbet vil blive kørt mellem klokken 17 og 19 lokal tid - hvor man vil have dagslys klokken 17 og mørke klokken 19. Om ikke andet, skal det da blive interessant.

I virkeligheden er det jo reglen, fremfor undtagelsen at VM er afgjort når man når til sidste løb. Og sådan set så gør det heller ikke så meget. Det har været en lang og begivenhedsrig sæson, der er sket meget, både på banen og udenfor - og med de ændringer der sker i Formel 1 i 2010 og med Jean Todt som despot i FIA er er lagt op til mere dramatik på alle fronter næste år.

Så det er egentlig fint nok at det sidste løb kan få sådan en sidste-skoledags-stemnig, hvor folk kan slappe lidt af og bare nyde et racerløb for det, det er. Drama har der alligevel været nok af.

Men altså turen går dennegang til Abu Dhabi, som for første gang skal lægge asfalt til et Formel 1 løb på deres splinternye marina-bane. Og banen har flere interessante detaljer. For eksempel er der en overdækket pitudkørsel, hvor man kører under banen. Det betyder af tilkørslen til pitten er til højre, men man kommer ind igen fra venstre.

Afkørselsområderne på banen er også ret begrænsede - i stedet har man valgt at skærme banen vældigt af med barriere. Det betyder at fejl ikke bliver straffet med en tur ud i det blå, hvor man lige skal få næsen den rette vej - nej fejl bliver straffet med en kollision med barrieren.

Og så er der det med tidspunktet, hvor de feltet starter løbet i dagslys og ender i mørke. Det skal nok blive ganske interessant at se på.

Til de mere geografisk interesserede kan det fortælles at Abu Dhabi er en del af De Forenede Arabiske Emirater - faktisk det største emirat - ligesom Dubai også er. Og banen ligger godt nok i nærheden af noget vand, men Abu Dhabi er stadig mest et ørkenland og sand på banen kan blive et problem, og måske også være årsag til en vis påholdenhed i forhold til overhalinger.

Og hvem vinder så løbet? Tjah - der er i virkeligheden mange om budet. Hvis man skal fundere et gæt i de historiske resultater, så plejer det betydningsløse afslutningsløb enten at blive vundet af en sekundær spiller, eller af den nyslåede verdensmester. Og på de efterfølgende pladser kan der komme et par overraskelser. Så en sejr til enten Button eller Alonso ville passe ind i historien.

Martin Møller-Thomsen


Læs mere om:
  • Yas Marina Circuit
  • 01/11/09 - Yas Marina Circuit - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto