Odder-knægten: Preben Kristoffersen fejrer i 2010 - næsten - guldbryllup med motorsporten på 4 hjul, og runder samtidig 31. januar et halvskarpt hjørne på: 65 år. Østjyden kan på sin fødselsdag kaste tilbageblik på utallige oplevelser i ind- og udenlandske konkurrencer, hvilket altid er foregået som ratbestyrer. Preben Kristoffersen har scoret mange sejre og laurbærkranse gennem 45 år med motorsport. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Preben Kristoffersen tilhører anden generation af danske banesportskørere, som prægede frontresultaterne i ind- og udland efter etableringen af Jyllands-Ringen og Ring Djursland.
- Jeg blev udlært som mekaniker tilbage i 1964, oplyser Preben K. - En lærlinge-ugeløn på 35 kr. gav imidlertid ikke store muligheder for at køre motorløb. Først efter den obligatoriske militærperiode startede jeg derfor op i bilorientering med en Morris Mini sammen med soldaterkammeraten: Tage Hermansen.
Kælenavnet: Preben K - er i øvrigt tildelt af den lidt yngre racing-kollega: Tom (K)ristensen, som oplevede østjyden i mange nærkampe på både jord og asfalt med faderen: Carl-Erik Kristensen tilbage i halvfjerdserne.
Preben Kristoffersen (t.h.) og Tage Hermansen stillede til start i Rally Monte-Carlebo 1967 med en Morris Cooper S. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Preben Kristoffersen er æresmedlem i Mini Club Danmark, hvilket har baggrund i 8 spændende motorsports-år med det engelske hundehus. Hurtigt blev interessen vendt fuldtonet mod rally, og i 1967 byggede østjyden derfor en Morris Mini Cooper S til dette formål.
- I 1969 blev jeg tilknyttet det berømte Team Austin Mini, fortsætter Preben K. - Sammen med co-driveren: Bent Åkjær blev indsatsen året efter kronet med mit første DM.
1970 betød også startskuddet til mange års frontresultater på asfalt- og jordbanerne. Preben Kristoffersen trak det længste strå blandt flere kørere omkring retten til en Austin Mini Cooper, som blev stillet til rådighed af Roulunds Fabrikker i Odense.
Banebilen blev senere bygget om til rally, hvilket betød deltagelse i 1972-udgaven af det legendariske Int. Rallye Monte Carlo med Peter Singers i højresædet. Snekaos på bjergvejene bevirkede imidlertid, at danskerne ikke nåede hjem over målstregen i Monaco.
I 1973 skiftede Preben Kristoffersen til træk på baghjulene og definitivt til baneløb. Med Ford i Odder som primus motor klargøres en Ford Capri GT, hvilket grundlægger østjydens DM nr. 2 i 1974 – på jordbane.
Herefter følger mange Porsche-sæsoner på asfalt, og i 1975 er østjyden tæt på at blive dansk mester i Special Saloon Car med en Porsche 911.
Preben Kristoffersen kørt på næsten alle de europæiske top-motorbaner. Her i Porsche Carrera RSR på den belgiske Formel 1-circuit: Zolder. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Deltagelsen i den heftige Gruppe 5 resulterede i to danske mesterskaber, hvilket skete i Porsche 911 Carrera RS (1976) samt en endnu hurtigere Porsche Carrera RSR (1977).
- Motorsport har naturligt været halvdelen af mit liv, konstaterer Preben K. - Derfor testede jeg i 1978 drømmen omkring en professionel karriere, hvilket havde basis og baggrund i mange sejre og gode placeringer ved deltagelse i udenlandske løb midt i halvfjerdserne.
I 1978 tog Preben Kristoffersen derfor orlov fra arbejdsgiveren: Falck i Århus. Østjyden satsede fuldtids på VM for GT og sportsvogne, som i disse år blev afviklet som 6 timers-løb. Dette skete med tyskeren: Eberhard Sindel som andenkører i en Porsche 934 Turbo med 500 HK under motorhjelmen.
VM-sæsonen startede fornemt med en klassesejr i premiereløbet på Silverstone, men raceren bliver senere totalskadet på Misano i Italien. Resten af 1978 kørte østjyden derfor i en fabriksbygget BMW 320i, som tidligere havde været i hænderne på den svenske Formel 1-stjerne: Ronnie Peterson.
Preben Kristoffersen huserede i 1978-80 med den fabriksbyggede 320i. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- BMW’en gav mig flere gode resultater rundt omkring i Europa i 1978-80. 1981 betød herefter skifte til et nyt bilmærke: Mazda, hvor jeg dette år fik kontrakt med den danske importør. Med en Mazda RX7 styrede jeg efter topplaceringer i Gruppe 1, som omfattede tunede racere. Med hjælp fra min mangeårige ven: Bruno Hviid blev bilen opbygget næsten på rekordtid.
Preben Kristoffersen scorede fine placeringer og sejre i Mazda’en. Indsatsen bliver kronet med det femte DM (1983), som i parentes bemærket sætter den første kile ind blandt ærkerivalen Erik Høyers mange DM-titler. I 1985 bliver en endnu hurtigere MAZDA RX7 indkøbt fra Holland.
- Sidst i firserne begyndte jeg at trappe ned på løbsaktiviteterne, oplyser Preben K. - Jeg kørte dog stadig væk baneløb i en Mazda 323GT. Samarbejdet med Mazda betyder desuden, at jeg etablerer bilforretning og autoværksted i Odder med hovedvægt på det japanske bilmærke.
Op gennem halvfemserne kribler det stadig væk i fingrene omkring nye udfordringer.: - I 1998 havde Int. Historic Rallye Denmark premiere med udgangspunkt fra Århus. I arrangementet deltog old timere med mindst 25 år gamle registrerings-attester, og frem for alt omfattede startlisten mange af rødderne tilbage fra min rallytid: Ole Gulerod, Rodeo Thorvald, Poul Cigar, Hilmar & Basse, Knorius.
Preben Kristoffersen og Knud Hedegaard har bl.a. deltaget i 7 udgaver af Int. Rallye Monte Carlo Historique med deres højrestyrede Austin Mini Cooper. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Det var derfor ingen svær beslutning i 1999 at hjemkøbe en brugt - højrestyret - Austin Mini Cooper i rallytrim fra England. Som fast co-driver gennem de sidste 10 år har været: Knud Hedegaard fra Horsens.
- Hovedideen i arrangementerne er gennemkørsel af etaper med en fast gennemsnitshastighed, supplerer Knud Hedegaard. - I etaperne kan der desuden være indlagt orienteringsopgaver for at hæve sværhedsgraden. I al beskedenhed har vi bidt os fast i den danske top ti.
Preben Kristoffersen har altid siddet bag rattet i styrthjelm og kørerdragt, hvilket er foregået i både venstre- og højrestyrede racere. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Som bonus-effekt har Preben Kristoffersen 7 gange haft mulighed for at køre - det yderst populære - Int. Rallye Monte Carlo Historique: - I vinter-arrangementet får vi lejlighed til at køre de berømte bjergprøver i de franske alper, hvor hoved-udfordringen består i at holde snitfarten på de kuperede og snoede veje, som dog ofte byder på snesmattet og isglat underlag.
Næsten motorsports-guldbrylluppet og fødselsdagen festligholdes med en reception lørdag den 6. februar 2010 (12.00-1700) på domicilet: Mazda på Rønhøjvej 18 i Odder. Mini Club Danmark hædrer samtidig æresmedlemmet: Preben Kristoffensen ved at komme forbi på Vintertræf med flere håndfulde Mini’er. Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Preben Kristoffersen |