Grand Am   01/02/10

Jan Magnussen snydt igen
Heller ikke i sjette forsøg skulle det lykkes for Jan Magnussen at blive indehaver af det eftertragtede Rolex Daytona ur som man vinder, hvis man kommer først over målstregen i det amerikanske langdistanceløb for Grand Am sportsvogne, 24-timers løbet på Daytona, Florida.

Jan Magnussen stillede til start for det amerikanske team Stevenson Motorsport, der til løbet debuterede med en Chevrolet Camaro GT.R. Men til trods for, at det var en ny bil, så spillede Jan Magnussen og hans to medkørere, englænderen Robin Liddell og amerikaneren Andrew Davis, en stor rolle i kampen om sejren. Men desværre endte det som de foregående fire år med at Magnussens bil blev ramt af uheld og dermed blev sat ud af spillet i kampen om sejren i GT klassen.


(Foto: Jan Kaiser)

Løbet blev startet lørdag lokal tid kl. 15.30 i regnvejr med Liddell bag rattet. Liddell kørte en fantastisk første tur med bilen og kørte sig fra en startplacering som nummer tolv frem til føring. Desværre blev teamet ramt af en uheldig periode med safetycar netop som de kørte i pit og dermed kom de en omgang efter. Teamet kæmpede hårdt for at komme på omgangshøjde, hvilket Jan Magnussen klarede da han kom i bilen for første gang. Det ville ikke blive sidste gang, at Jan Magnussen leverede en super præstation, da han også i sit natlige stint fik kørt bilen frem til føring.


(Foto: Jan Kaiser)

Over natten fik teamet opbygget en føring på næsten to omgange, men netop som Jan Magnussen var ved at gøre sig klar til at komme tilbage i bilen efter 15½ times kørsel, gik gearkassen i stykker. Det kostede næsten en time i garage og dermed kunne teamet ikke længere blande sig i kampen om sejren. Teamet forsatte naturligvis løbet og selvom de var langt bagud, så blev der kørt så hurtigt som overhovedet muligt, i at forsøg på at få så flot en placering som muligt til særligt Liddell og Davis, der skal fortsætte med at køre med i kampen om det samlede Grand-Am mesterskab. I sit sidste stint satte Magnussen konstant hurtige tider og satte bilens hurtigste omgang i løbet og til sidst gav den høje fart gevinst, således var der kun 4 minutter tilbage af løbet, da man erobrede en – efter omstændighederne - flot fjerplads.


(Foto: Jan Kaiser)

”Det er så latterligt” sagde en meget skuffet Jan Magnussen efter løbet. ”Det er bare som om, at jeg ikke skal have lov til at vinde det her løb. Jeg kan bare sige det samme, som jeg har sagt de foregående fire år. Vi kørte rigtigt stærkt og havde en bil, der kunne vinde løbet, men løb desværre ind i problemer, der kom til at koste os sejren. Og nøjagtig som de foregående år, så var det ikke en kørerfejl, der satte os ud af spillet, men derimod udefra kommende problemer. Jeg kunne allerede fra første stint mærke, at gearkassen opførte sig underligt, men da jeg kom i bilen anden gang og problemet ikke var blevet værre, så troede jeg faktisk på, at den nok skulle holde hjem, men sådan skulle det ikke være. Reperationen af gearkassen kostede næsten en time i garagen og det var umuligt at indhente igen. Men vi fortsatte med at presse, da pointene er vigtige for mine holdkammerater og det gav bonus helt til sidst. Det var trods alt positivt, at jeg kunne være med til at hente lidt point til mine to medkørere. De har været rigtig gode at køre sammen med og teamet har også været super og har kæmpet en hård kamp, for at alt skulle virke med de to nye biler, så det var synd, at en gearkasse skulle sætte os ud af spillet”.

Jan Kaiser
JanMagnussen.com
KevinMagnussen.com


Læs mere om:
  • Andrew Davis
  • Jan Magnussen
  • Robin Liddell
  • Stevenson Motorsports
  • Daytona
  • 29/01/10 - Daytona - Grand Am

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport