Både i 2008 og 2009 har Ulrik Linnemann fra Motorsport Nordjylland (MNJ) været bedstplacerede danske kører sammenlagt i EM-serien for Rally Cross. Derfor er Linnemann Motorsport også med i Team Danmark-satsningen inden for firehjulet motorsport, som koordineres af Dansk Automobil Sports Union (DASU). - Samarbejdet mellem Team Danmark og DASU har givet mig gode muligheder for både fysisk og psykisk træning, forklarer Ulrik Linnemann. - Hen over vinterperioden opbygger jeg således min grundkondition og fysik ved løbetræning samt besøg i fitness-center. Inden for alle konkurrencer på topplan gælder det om at være i god fysisk form.
Ulrik Linnemann in action på EM-rundbanen i Polen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sidst på EM-sæsonen 2008 skiftede Ulrik Linnemann til Peugeot 207 Super 1600 i Division 1A-trim, som omfatter 1,6 liters tunede motorer. Nordjyden har deltaget i alle 2009-sæsonens 10 EM-arrangementer, som blev kørt i: England, Portugal, Frankrig, Ungarn, Østrig, Sverige, Belgien, Tyskland, Polen og Tjekkiet.
- Det er dog forholdsvis overskueligt at køre hele EM-serien, fortsætter Ulrik Linnemann. - Løbskalenderen er normalt tilrettelagt således, at det afvikles som tandem-løbsweekender med en uges mellempause. Det kan dog give lidt tekniske og psykologiske udfordringer, når man evt. skal ud at spotte et værksted eller reservedele i mellempausen.
2009 gav Ulrik Linnemann store udfordringer, men hvor nordjyden præsterede en jævnt voksende formkurve i EM-serien. Slutresultatet blev en 10. plads blandt et skrapt startfelt på 39 kørere fra 12 forskellige nationer.
Linnemann Motorsport har fundet en god konkurrencefart i deres Peugeot 207 Super 1600. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Marginalerne pegede ikke altid ud til min fordel, konstaterer Ulrik Linnemann. - Samtidig er konkurrencen om topplaceringerne blevet noget skarpere. Dog har jeg indhøstet vigtige erfaringer, som der skal bygges videre på i 2010.
Årets bedste oplevelse for Linnemann Motorsport foregik på den svenske Rally Cross-motorbane i Höljes, dom er et fyrtårn/mekka inden for Norden i EM-serien. 25.500 tilskuere i det kuperede fjeldterræn blev vidner til en rundvæltning for Ulrik Linnemann under tidtagningen. Herefter gik det bare fremad i de tre kvalifikationsrunder, og med to placeringer som henholdsvis nr. 11 og 7 kom nordjyden komfortabelt med i C-finalen.
Ulrik Linnemann var flyvende på Höljes-banen i Sverige, og scorede samtidig en flot fjerdeplads generelt. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
I C-finalen havde Ulrik Linnemann ingen problemer på vej til sejren, og var derfor sikkert videre til B’eren:
- Alle EM-klasserne er præget af ambitiøse kørere, og man får derfor ikke noget forærende i finalerne. I B-finalen gik russerne: Eduard Leganov og Ilder Rakhmatullin imidlertid så meget til makronerne og i indbyrdes infight, at de blev udelukket. Jeg holdt mig imidlertid klogeligt bag dem til allersidste omgang, hvorefter jeg kørte over målstregen som etter efter en skarp slutspurt, og jeg fortsatte derfor videre til A’eren.
MNJ’eren gjorde sit EM-gennembrud færdigt med en fjerdeplads i A-frontfinalen.
Ulrik Linnemann var bedst placerede dansker i EM-serien 2009. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Linnemann Motorsport har løbende udviklet på deres Peugeot 207 Super 1600, hvor nordjyderne inden 2009-sæsonen fjernede 60 kilo fra chassiset og fandt 10 ekstra hestekræfter i motoren. Udviklingen skrider stadig fremad for nordjyderne, som har været i Frankrig for at erhverve et specialbygget motorsports-karosseri hos Peugeot Sport til 2010.
Ulrik Linnemann har kørt EM 2009i samarbejde med: Danco Oil, Blue Segment, EG Skilte, Dansk Automobil Sports Union, Sanne & Simone, Bilelektrikeren, Års Glarmesterforretning, Danatek, Vesthimmerlands Autolakering og Alternative Engineering.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Ulrik LinnemannLinnemann Motorsport |