Til 2007-sæsonen rykkede karting-entusiasten: Thomas Krebs fra Motorsport Nordjylland (MNJ) op i de internationale Karting Formula (KF)-klasser. Springet fra den nationale klasse Formel Junior betød samtidig muligheder for besøg på de udenlandske top-baner, hvor Thomas Krebs efterfølgende har kørt motorløb i Sverige, Norge, Tyskland, Belgien og Italien ud over den danske løbsserie. Far Klaus har været teamchef og mekaniker i Krebs Racing lige siden karting-projektets opstart for syv år siden:
- 2007 var desuden været et specielt år, hvor de internationale KF-klasser skiftede til en mere slidstærk konkurrencemotor. Samme år skiftede vi til Maranello Kart, som vi har været meget godt tilfredse med.
I 2009 ramte Thomas Krebs aldersgrænsen for KF3, og rykkede herefter op i KF2. Skiftet betød en lidt hurtigere motor og højere topfart samt bremser på forhjulene.
Thomas Krebs har været flyvende i 2009-sæsonen på vej mod andenpladsen i Dansk Super Kart. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Rookie-året i KF2 har budt på mange benhårde fights mod konkurrenterne, forklarer Thomas Krebs. - Konkurrencen i de internationale klasser er virkelig skarp, hvor startplaceringerne i TOP TYVE ofte afgøres inden for et halvt sekund. Man scorer derfor kun frontresultaterne på de konkurrencedage, hvor både karten og køreren er i topform.
Normalt er første sæson (rookie) i en ny klasse samtidig et læreår, som bevirker et lille dyk i konkurrence-placeringerne.
Thomas Krebs lader op til næste vigtige heat med en slurk vand. (Foto: Åge Kirketerp Jensen) | Thomas Krebs bestod de nye udfordringer i KF2 med bravour, idet MNJ’eren scorede et topresultat i ranglisteturneringen, Dansk Super Kart (DSK) 2009:
- I DSK kommer man ikke i front på lucky punch races, fordi man bliver målt både på semi- og hovedfinalerne hen over 6 løbsdage. DSK køres på Danmarks tre største baner i Thy, Grindsted og Roskilde.
Allerede efter DSK-premieren 2009 i Thy markerede Thomas Krebs, at han havde overstået klasseskiftet uden problemer. En samlet andenplads til rookien i det skrappe selskab gav konkurrenterne noget at tænke over.
- En afkørsel til midtvejsløbet i Grindsted bevirkede en lille tilbageskridt til tredjepladsen sammenlagt, fortsætter Klaus Krebs Christensen. - Til gengæld strammede Thomas grebet i DSK-finalen på Sjælland, hvorefter slutresultatet blev en fornem andenplads.
Gennem karting-karrieren har Thomas Krebs & Co. fremvist en god appetit på europæiske top-arrangementer. 2010 byder på fuld sæson i det tyske mesterskab, og som finpudsning til sæsonen deltager Thomas Krebs i 3 afdelinger af den nye europæiske frontserie: Winning Series Karting (WSK) Europe.
Thomas Krebs (t.v.) har haft mange tætte dyster med ærkerivalen: Andreas S. Hansen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Specielt WSK Europe-afdelingen i belgiske Genk først i maj bliver vigtig, konstaterer Thomas Krebs. - Samme steds skal EM for KF2 nemlig afvikles først i juli, hvorfor jeg får gode muligheder for at finjustere materiellet inden EM-braget.
EM-kvalifikationen for de nordeuropæiske karting-kørere foregår i Danmark på rundbanen i Thy. Her påregner Thomas Krebs at slippe gennem nåleøjet: - Jeg har kørt meget på min næsten hjemmebane i Thy, og kender derfor de vigtige muligheder for overhalinger.
Thomas Krebs har scoret god fart i karten efter skiftet til KF2-klassen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
- Generelt har knægten præsteret en flot stigende formkurve gennem de 7 års karting-kørsel, afslutter Klaus Krebs Christensen. - Vi ser derfor frem til en spændende 2010-sæson både i Danmark og på de europæiske top-baner. Her skal vi som noget nyt prøve at køre i Spanien, idet Circuito Internacionalde Zuera (lidt vest for Barcelona) er vært for World Cup 2010.
Motorsport Nordjylland Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Thomas Krebs |