ALMS   26/02/10

Efter vintertesten på Sebring
American Le Mans SeriesMan kunne gøre sig en masse tanker omkring den netop afsluttede vintertest på Sebring og drage en masse konklusioner, men jeg fundere mere over alt det som vi ikke så.
Hvorfor er det at Audi slet ikke kommer til Florida om 3 uger og køre med i 12 timers løbet på Sebring?
Sidste år var ikke det bedste for Audi, set i lyset af at de fik alvorlige klø af Peugeot på Le Mans. Jeg er sikker på at det eneste store mål for Audi i år er at slå Peugeot på Le Mans!

Peugeot kommer til Sebring. De var der godt nok ikke under testen, men lur mig om de ikke kommer så tidlig at de køre med i de to ’gratis’ testdage før det går løs med de officielle træningen om 3 uger.
Sebring banen er meget barsk både for mand og maskine, set udefra det, er det svært at forstå at Audi ikke kommer med mindst en R15+ til dette løb, men sådan er det ikke.

Efter Sebring testen er jeg ikke så meget klogere end jeg var før testen.
Faktum er at Aston Martin Racing var den suverænt hurtigste bil på banen, men hvordan ligger den i forholde til en diesel bil?
Hertil har jeg nu set den Aston Martin som røg af banen i den afsluttende session, ved udgangen af sving 1. Hele venstre side af bilen er ødelagt, og venstre baghjul mangler, så den er kommet slem til skade, spørgsmålet er om den kan bygges op igen, eller om der skal bygges en helt ny bil inden 12-timers løbet om 3 uger?

Testen bød velkommen til LMPC, og det er selvfølgeligt positivt at se mange biler på banen, men jeg er bare ikke sikker på at det her er modellen der skal fører sportscar fremad.
LMPC mangler simpelthen power for at kunne distancere sig fra GT2 klassen. Det er set med mine briller en sløj mellemvare til erstatning for GT1 klassen der desværre har noget trange kår.
ACO/IMSA bør måske overveje om de biler skal have lov til at suge lidt mere luft, således at de kan trække fra en GT2 bil på langsiden!

Set herfra bliver det vi skal kigge på om 3 uger, kampen imellem benzin bilerne. Peugeot er den eneste diesel bil, og den skal vinde løbet.
Jeg er sikker på at Peugeot kun vil køre så hurtig det er nødvendig, jeg er på ingen måde overbevist om at kommer til at se den bil strække helt ud. Det her løb skal udelukkende bruges til at teste mekanisk holdbarhed på den barske bane.
Efter løbet på Sebring vil man så analysere bilen og tilrette eventuelt svage komponenter.

Benzin LMP1'erne vil komme til at få en 12-timers test, som vil vise om det er LMP1 eller LMP2 der er hurtigst. Set med min øjne er det er skam at de to klasser performance mæssig er så tæt på hinanden.

GT2 klassen bliver til gengæld spændende.
Ferrari, Porsche og BMW kommer til at få et uhyggelig skarp race hvor de skal op mod de de nye Corvette racere med blandt andet Jan Magnussen ombord, og kampen vil blive intens hen over de 12 timer, med Risi Ferrari som mine favoritter.

Jeg glæder mig trods alt til at se 12 timers løbet på Sebring, og jeg håber på at det bliver et helt fantastisk godt race!

Vejgaard


Læs mere om:
  • Jan Magnussen
  • Aston Martin Racing
  • Corvette Racing
  • Peugeot Sport
  • Risi Competizione
  • Sebring
  • 20/03/10 - Sebring - ALMS

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto