Mark Webber viste skræmmende styrke fra Red Bull da han satte den markant hurtigste tid - godt nok i kvalifikationstrim. Men da ingen andre kunne matche det i samme trim, så ser det virkelig godt ud for sidste års nummer 2 i mesterskabet. Men det er især de længere stints som er interessante at analysere, selvom det er svært at vide hvor meget benzin der bliver kørt med.
Eftermiddagens test var i det store og hele mere fokuseret på at køre længere stints. Forholdene om eftermiddagen er også bedre til at teste dette hvor varmen når sit højeste. Derudover blev der også trænet flittigt i at gennemføre hurtige pitstops. I år skal der ikke længere tankes benzin så det bliver uhyre vigtigt at kunne skifte dæk på kort tid. Der gættes på at de hurtigste stop vil tage under 4 sekunder! Force India var de mest flittige til at træne pitstop i dag (Foto: Force India)
Og samtidig blev der måske også sat nogle spørgsmål til farten i Red Bull raceren. For da Mark Webber efter alt at dømme kørte ud med ekstrem meget benzin i tanken kom tiderne på tider der lå 6 sekunder fra hans hurtigste tid. Også en indikation af den store forskel der kan forventes i år, hvor tiderne vil starte ud i den tunge ende i starten af løbet. Og så var vejret måske heller ikke helt så godt som i formiddagens test.
I flere af de lange stints ligger nok sandheden om den reelle fart - og det er måske ikke den mest opmuntrende læsning for McLaren.
Jenson Button i McLaren, 20 omgange - gennemsnit 1:28
Mark Webber i Red Bull, 26 omgange - gennemsnit 1:27
Fernando Alonso i Ferrari, 14 omgange - gennemsnit 1:26,1
Rosberg i Mercedes GP, 24 omgange - gennemsnit 1:24,6
Det skal selvfølgelig nævnes at Mark Webber sandsynligvis havde en hel del mere benzin på, ligesom det også var forventet at Button kørte med mere eller mindre en total fyldt tank. Senere havde både Webber og Button et par lange stints. Her var billedet anderledes, hvor Button lå omkring 1:23,5 og Webber i den høje ende af 1:24. Igen - forskel i benzinmængde kan spille ind. Tiderne ser meget fornuftige ud for Mercedes i de lange stints (Foto: Mercedes GP)
Faktum er dog at Mark Webber kørte hurtigste tid - en tid sat i formiddags. Der var mindre forbedringer henover dagen for flere andre kørere - blandt andet fik Lotus forbedret deres tider. Der testes videre i morgen. Her har Mercedes blandt andet allerede en masse nye aerodynamiske opdateringer klar. Nico Rosberg forventer at opdateringen fra Mercedes vil sende dem helt i front!
Tiderne fra torsdagens test
|
Nr. | Kører | Team | Bedste tid | Omg. |
|
1. | Mark Webber | Red Bull | 1:21,487 | 109 |
2. | Nicolas Hülkenberg | Williams | 1:22,407 | 81 |
3. | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22,514 | 107 |
|
4. | Pedro de la Rosa | Sauber | 1:23,144 | 73 |
5. | Jenson Button | McLaren | 1:23,452 | 100 |
6. | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:24,064 | 64 |
|
7. | Fernando Alonso | Ferrari | 1:24,170 | 74 |
8. | Vitaly Petrov | Renault | 1:24,173 | 73 |
9. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:24,869 | 111 |
|
10. | Lucas di Grassi | Virgin | 1:27,057 | 31 |
11. | Fairuz Fauzy | Lotus | 1:28,002 | 76 |
|
Benji
Læs mere om: Circuit de Catalunya28/02/10 - Circuit de Catalunya - Formel 1 TestBarcelona test - torsdag formiddag |