Formel 1   06/03/10

Bahrain - BMW Sauber optakt
En ting er sikkert: efter at teamet er skåret ned og omdannet til et privat team er BMW Sauber F1 Team meget glad for at stille op med to C29ere til Pedro de la Rosa og Kamui Kobayashi til sæsonens første løb.
Men blot at stille op er langt fra hvad teamet har stigtet efter. Bilens udvikling har været skubbet frem hele tiden og testen i februar var i det hele taget positiv. At score point er hvad teamet ønsker at opnå den 14. marts i Bahrain som er den første af de 19 runder, som udgør 2010 FIA Formel 1 verdensmesterskabet.

Pedro de la Rosa:
"Jeg har gode minder fra Bahrain. I 2005, da jeg var nødt til at springe til kørte jeg den hurtigste løbsomgang. I 2007 var jeg der i to dage for at teste. Men jeg tror den nye sektion som er føjet til på inderkredsen vil gøre det til en helt ny bane fordi det betyder at vi er nødt til at tilpasse downforce niveauet. Det bedste ved banen er at du kan overhale. Der er tre lange lige stræk som hver er efterfulgt af et sving hvor du er nødt til at bremse virkelig hårdt. Jeg tror vi får noget godt race der og jeg ønsker at kæmpe - det er det jeg har savnet mest. Det er endnu svært at sige hvilke baner der vil være gode for vores racer. Under alle omstændigheder bliver det meget interessant at se hvordan strategierne udfolder sig og hvordan teams'ene vil reagere på hinandens strategier i løbet. Den kendsgerning at tankning ikke tilladt længere, kan påvirke teamets resultater meget mere end før. Efter at vi har haft fire gode tests på tre forskellige baner føler jeg mig meget fortrøstningsfuld til sæsonstarten. Jeg kørte en masse kilometer for teamet og vi har lært en masse. Bahrain vil markere mit comeback til Grand Prix og jeg kan ikke vente."


Pedro de la Rosa er tilbage - nu for BMW Sauber (iøvrigt med Ferrari motor!)
(Foto: Bridgestone F1)

Kamui Kobayashi:
"Jeg vandt to GP2 Asia løb i Bahrain i 2008 og 2009, og jeg har testet Formel 1 der i 2009. Jeg kan godt lide at sæsonen starter på en bane jeg kender så godt. Banen er meget rar, jeg kan lide hvert sving og nu får vi nogle flere af dem. Banen har en masse 'stop-and-go' sving og jeg nyder virkelig den stil som jeg også tror vil passe til vores racer. Under tests lærte jeg en masse og jeg er trænede hårdt. Jeg føler mig absolut klar til starten af sæsonen, og jeg ser også frem til det gode vejr i Bahrain, da jeg virkelig godt kan lide varmt vejr."


Efter nogle gode resultater i slutningen af 2009 fik Kobayashi fortjent en kontrakt til 2010
(Foto: Bridgestone F1)

Willy Rampf, Teknisk direktør:
"Starten af den kommende sæson lover ekstra spænding, fordi meget få af teams har viste deres fulde potentiale ved tests. På grund af forbudet mod tankning er benzinmængden blevet meget større, og derfor har vi fået radikalt forskellige racere. Det er ingeniørernes opgave at finde en opsætning der giver en god balance i racerne selvom de nu vil være hundrede kilo tungere i starten af løbet. Løbsstrategien giver også helt nye udfordringer. Pitstoppene vil hovedsagelig være dikteret af dækkets ydeevne. Begge dækspecifikationer skal stadig anvendes. Banens lay-out i Bahrain har ændret sig markant så det nu er domineret af en smal sektion på inderkredsen med yderligere otte sving. Downforce niveauet bliver et kompromis. På den ene side kræver de mange langsomme sving høj downforce, men på den anden side tilskynder den ekstra bredde bane til overhalinger, og det betyder at du ikke kan ignorere behovet for tophastighed. "

Benji


Læs mere om:
  • Kamui Kobayashi
  • Pedro de la Rosa
  • BMW Sauber F1 Team
  • Sakhir
  • 14/03/10 - Sakhir - Formel 1

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk