F1800 FFB   09/04/10

FFB-premiere med nye dæk-udfordringer
Normalt er motorsporten på yderste forkant omkring nyudviklingen af mekaniske komponenter, som herefter bliver indført til gavn for almindelige hverdagsbiler. En lille undtagelse fra denne regel har været et yderst sent dæktypeskift for single seateren: Formel Ford (FF), som i 2010 skiftede fra diagonal- til radialdæk.

Udenlandsfynboen Nils K. Vestergaard har som racing engineer - og aktiv FF-kører - været kraftigt involveret i forberedelserne:
- Diagonaldækket blev opfundet helt tilbage omkring år 1900, og herefter så radialdækket dagens lys i 1946. Racing på motorbaner kræver dog bredere dæk end til normale hverdagsbiler, og først efter 1974 var det muligt at få brede radialdæk.


Teamchef Gert Vestergaard (t.v.) giver de sidste dessiner inden FFB-premieren 2010 på hollandske Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nils K. Vestergaard fik i efteråret 2009 mulighed for at sætte et lille fingeraftryk på gummitypen i racing-radialdækket, som inden for motorsporten benævnes: compound. Udenlandsfynboen kører med i Benelux-serien for Formel Ford, og her skulle en af de første virkelige kraftprøver udkæmpes på grand prix-banen: Zandvoort i Holland.

Racingteam Vestergaard havde forberedt sig optimalt til FFB-premieren ved afprøvning i en speciel testbænk hos Brookes Oxford University i England.
- Vores FF-racer fra franske Mygale var samtidig blevet opdateret til de nyeste 2010-modifikationer, supplerer teamchef Gert Vestergaard. - Sammenkædet med en større vægt på hver af hjulene på over 1 kilo var omjustering af vægtfordelingen ret så påkrævet. Justeringerne havde dog virkelig båret frugt, idet Nils præsterede andenhurtigste kvalifikationstid til startgridden.


Nils K. Vestergaard præsterede en god kvalifikation på Zandvoort som andenhurtigste på startgridden.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Zandvoort ligger et stort stenkast fra Nordsø-kysten, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Dette kan til tider give specielle vejrforhold omkring den 4.300 m. lange rundbane. Til det allerførste FFB-heat 2010 lurede vi derfor noget på, at det ville begynde at dryppe med regn over motorbanen.

Fynboerne valgte satsning på en mellemløsning således, at FFB-heatet skulle køres med såkaldt regnvejrs-set up på tørvejrsdæk.

- Opsætningen af fjedre og støddæmpere på en hverdagsbil er et kompromis mellem mange vejrtyper: regn, sne og tør asfalt, konstaterer Gert Vestergaard.
- Dette har ikke den store betydning, fordi normal kørsel sker med en hastighed, hvor der er stor sikkerheds-margin til de fysiske grænser og muligheder. Hovedideen i race er derimod at komme hurtigere end konkurrenterne fra startflaget til målstregen, og her betyder opsætningen afgørende sekunder på stopuret.

Denne gang blev Racingteam Vestergaard straffet for satsningen, idet regnvejret først begyndte efter FFB-heatets afslutning. Nils K. Vestergaard forsvarede indledningsvis sin startplacering som toer med held, men fik senere problemer med dækkene og faldt derfor tilbage på fjerdepladsen.


Nils K. Vestergaard fik ikke held af dæksatsningen ved løbspremieren på Formula Ford Benelux-mesterskabet.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Dækkene lignede lidt overfladen på Vesterhavet i stormvejr, afslutter Nils K. Vestergaard. - Også i løbsweekendens andet FFB-heat startede jeg som toer, men manglede katastrofalt greb i asfalten ud af svingene. Jeg var derfor godt tilfreds med, at jeg også i dette FFB-heat kunne begrænse tidstabet til en fjerdeplads. I motorsport skal man altid være frisk til at tage små chancer, ellers bliver det bare lidt for kedeligt, og man kommer heller aldrig længere op i slutstillingen.


Afraspede dæk forhindrede Nils K. Vestergaard i at køre optimalt i det andet FFB-heat på Zandvoort.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Nils K. Vestergaard ligger foreløbig på en fjerdeplads i FFB-mesterskabet 2010. Udenlandsfynboen holder dog fornuftigt fast i ambitionerne omkring forbedring af sidste års FFB-bronze i den stærkt besatte vesteuropæiske racing-serie.

Racingteam Vestergaard

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Nils K. Vestergaard
  • Racingteam Vestergaard
  • Zandvoort

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport