Efter en sæson i den tyske ADAC Volkswagen Polo Cup og et 2009, hvor akut sponsormangel satte en midlertidig stopper for karrieren, vender den unge nordsjællender Kennie Frydkjær Jensen tilbage til de danske racerbaner. Det sker, når der den kommende week end tages hul på den danske banesports-sæson på Jyllandsringen ved Silkeborg. Kort inden sæsonstart er det med stor hjælp fra sponsorer lykkedes at få en aftale på plads med Team Sally Racing om deltagelse i Renault DTC Light Cup – også kendt som Renault Clio Cup – hvor Kennie Frydkjær Jensen vil være klar på gridden med startnummer 80.
Kennie Frydkjær Jensen stiller i år op i Renault DTC Light Cup / Clio Cup for Team Sally Racing i de velkendte blå / orange farver. (Foto: Motorsporten.dk)
I modsætning til tidligere år, afvikles fire af sæsonens seks løb samtidig med dansk motorsports top-klasse, Danish Touringcar Championship / DTC mens Clioerne skal køre sammen med Special Saloon Car-serien i Åbningsløbet og ’solo’ til Grand Prix’et.
Selvom DTC-bilerne naturligvis er noget hurtigere end Clio’erne, bliver det en stor og spændende udfordring for Kennie, at stille til start sammen med kørere som blandt andre Le Mans-vinderne Jan Magnussen og Casper Elgaard.
”Efter kun at have kørt et enkelt løb siden oktober 2008 (Verdens første 24-timers løb for el-go karts i december 2009, som Kennie’s team vandt! Red.) glæder jeg mig rigtig meget til at komme i gang igen!” siger en tydeligt glad Kennie Frydkjær. ”Jeg havde for nogle uger siden mulighed for at teste en Clio Cup-racer på Jyllandsringen, og jeg syntes selv det gik helt fint med at lære bilen at kende – med sekventiel gearkasse og bilens øvrige set-up virker den noget mere potent end Polo’erne!”
Som så meget andet, er dansk motorsport naturligvis også præget af den økonomiske afmatning, så generelt er der små felter i de enkelte klasser. Men, det gør det absolut ikke lettere at vinde mesterskabet eller at opnå topplaceringer! ”Jeg forventer at jeg kan være med til at skabe spænding i toppen af serien, men de øvrige deltagere er nogle erfarne Clio-kørere, så det bliver med sikkerhed spændende ’close race’ – helt frem til finalen i oktober” siger den ambitiøse nordsjællender, der samtidig ser frem til at samarbejde med både tidligere som helt nye sponsorer.
”Jeg ved jo godt at det svære tider for mange virksomheder, så jeg er naturligvis taknemmelig overfor de sponsorer, der bakker mig op og jeg vil gøre mit absolut bedste for at give dem en god oplevelse og value for money” siger Kennie Frydkjær, der sponsoreres af Autoforum Hillerød ApS, motorsports-fotografen Natascha Theisen, AppStract Web-udvikling, Bad Boy plæneklippere, Dansk Udstillingsdesign m.fl.
Fakta:
Bil: Renault Clio Cup-racer
Motor: 1998 ccm, 203 Hk, 229 Nm.
Gearkasse: 6 trins sekventiel ZF med selvlåsende spær
Bremser: 312 mm ventilerede skiver med 4-stemplede Brembo-kalibre
Vægt: 1.060 kg.
0 – 100 km/t: ca. 7 sekunder
Topfart. >200 km/t.
Vitesse Racing Kurt Rene Jensen Læs mere om: Kennie Frydkjær JensenSally Racing |