I sæsonen 2009 deltog Jan Seerup fra Greve i Renault Clio Cup med en lejet bil, men i år har han taget springet til at køre i sin egen bil. Springet til at køre i egen bil tog Ronni Nielsen allerede sidste år, da han ikke havde det godt med at risikere at beskadige en lejet bil. De to rutinerede ’debutanter’ valgte derfor at slå sig sammen om teltplads for sæsonen 2010.
De sidste par uger har været meget hektiske med klargøring af biler samt alle de praktiske ting, der følger med, når man selv skal stå for hele showet. Det var derfor med stor tilfredsstillelse, at det lille hold sent fredag aften kunne konstatere, at alting var klar til Åbningsløbet på FDM Jyllandsringen. Teltet var oppe og indrettet, bilerne serviceret og pudset og alting var stillet op, så man lørdag kunne koncentrere sig om træning og tidskørsel.
Jan Seerup (Foto: Gripping Media)
Første træning fandt sted lige efter frokost, men uanset det flotte solskin var asfalten ikke rigtig varm, og det kostede et sekund i forhold til tiderne fra året før. Heldigvis var det ens for alle, så det gjaldt om at få samlet så mange data som muligt, inden der skulle arbejdes på opsætning til tidskørslen. I den interne kappestrid, måtte Jan se sig overhalet af Ronni med et par tiendedele af et sekund.
Efter tidtagningen havde piben fået en anden lyd, da Jan placerede sig som nummer fem i startrækkefølgen, mens Ronni var gledet ned til syvendepladsen. I praksis betød det, at Ronni skulle starte i rækken foran Jan, da man i første heat skal starte i omvendt rækkefølge for at få mere spænding i feltet. Inden den spændig kunne udløses, skulle der dog arbejdes lidt med Jans bil, da han havde været i nærkontakt med barrieren. Udskiftning af en sporstang og lidt glasfiber løste dog problemet, og en inspektion af resten af bilen viste ingen yderligere skader.
Ronni Nielsen (Foto: Gripping Media)
Søndag oprandt med en frisk vind, lavere temperatur og en sløret sol, som udelukkede ethvert håb om at få varme i asfalten før senere på dagen. Det medførte også en række snurreture allerede under opvarmningsrunden, men feltet kom af sted uden større tumult. Jan kæmpede med bilen, som ikke helt ville som han ville, så det endte med en syvendeplads. Ronni arbejdede også hårdt og måtte indkassere nogle knubs og en strafbane for at have ramt debutanten Christian Siepmann. Pausen inden andet heat stod derfor på justering af setup og for Ronnis vedkommende også på udskiftning af frontspoileren.
Andet heat i DTC Light skulle køres om eftermiddagen og atter måtte Jan kæmpe med bilen
- Bilen og jeg er ikke helt enige om, hvem der bestemmer, så det skal vi hjem og have en lille snak om bagefter, kom det tørt fra ham.
Problemet var nok, at der alligevel var en lille skævhed på et baghjulsophæng efter lørdagens uheld, og det gjorde, at bilen ikke kunne styre ordentligt ind i svingene. Det lykkedes trods genvordighederne at få bilen hjem på en sjetteplads, som ikke helt opfyldte ambitionerne, men nok var meget rimelig forholdene taget i betragtning.
Ronni måtte igen i kamp med andre deltagere og røg i den forbindelse ud over curben, som flåede hele frontspoileren af bilen. Det fik ham selvfølgelig ikke til at stoppe, men gjorde heller ikke noget positivt for resten af løbet, der sluttede på ottendepladsen.
Nu venter der kørerne et par travle uger med reparationer og justeringer, inden det går løs på Padborg Park den 15. og 16. maj til næste afdeling.
Gripping Media ApS Læs mere om: Jan SeerupRonni NielsenJyllandsringen25/04/10 - Jyllandsringen - Renault DTC Light Cup - DM |