- Den sidste søndag i maj på Padborg Park På søndag er man endelig nået så vidt, at startskuddet lyder til dette års udgave af et af de mest populære mesterskaber indenfor dansk banesport. På Padborg Park tager den femte udgave af Danish Endurance Championship sin begyndelse – langdistanceløb i bedste Le Mans-stil, hvor mandskaber bestående af to eller tre kørere over fire timer skal kæmpe om at tilbagelægge flest omgange på racerbanen, mens deres mekanikerhold skal minimere det tidsforbrug, der går med at tanke racerbilen og om nødvendigt skifte dæk. Der kæmpes om mesterskaber i tre divisioner alt efter bilernes størrelse, og i to af divisionerne har de regerende mesterhold valgt at forsvare titlen. I den mindste division sætter Werner Wounlund, Ishøj, og Bjørn Larsen, Greve, sig atter bag rattet af deres Citroën Saxo, mens der i den mellemste division bliver et gensyn med sidste års vinderhold Tegllund Racing, hvor Tom Pedersen, Christiansfeld, og Per Johansen, Vejen, vil forsøge at forsvare titlen i en nybygget Opel Corsa.
Men sæsonpremieren kommer også til at byde på en række nye og spændende konstellationer – såvel på bil- som på kørerområdet. Sidste år var Michael Jakobsen, Åbenrå, blot tre point fra at tage titlen i den mindste division, men i år har han sadlet om. Han har anskaffet sig en lynhurtig Porsche 997 GT3 Cup, som han deltager med i den største division sammen med Roy Edland, Norge, og Mike Legarth, Vamdrup – tidligere vinder af privatcuppen i Danish Touringcar Cuppen og siden efteråret 2007 folketingsmedlem for Det konservative Folkeparti.
Michael Jakobsen deltager i langdistanceløbene i denne Porsche 997 GT3 Cup, som han på Padborg Park deler med Roy Edland og Mike Legarth. (Foto: Morten Alstrup)
”Det er en fantastisk racerbil, som kører utrolig godt og styrer rigtig godt,” siger Michael Jakobsen, der har haft lejlighed til at teste bilen på flere baner inden sæsonpremieren på Padborg Park. Når det går løs, skal han og teamkammeraterne bl.a. op mod en Ferrari, en Corvette og to BMW’er.
I den mindste division for biler op til 1600 cm3 var trenden i mesterskabets første år, at man deltog med let modificerede biler. Men i takt med at konkurrencen også her er blevet større, er racerbilerne blevet heftigere og mere kreativt udformet, og det kommer man også til at opleve i år. Kenneth og Stefan Olin, henholdsvis Roskilde og Ringsted, stiller således op med en Peugeot 205 med feltets mindste motor på bare 1,2 liter. Men den er til gengæld så udstyret med turbolader, hvilket nok skal give effekt. En anden interessant Peugeot i denne division bliver en Peugeot 106, der skal køres af trioen Peter Normann, Rødkærsbro, Tom Kiesbye, Silkeborg, og Ole Christophersen, Haderslev.
”Bilen vejer bare 780 kg og har 200 hestekræfter, så det er en rigtig sjov bil,” fortæller Ole Christophersen, der allerede har testet bilen. ”Det er den mest rolige racerbil, jeg har prøvet. Den styrer helt fantastisk.”
Ved langdistancepremieren på Padborg Park vil man kunne opleve mange forskellige racerbiler i kamp, heriblandt denne Corvette Z06. (Foto: Morten Alstrup)
Divisionen for biler mellem 1601 og 2000 cm3 er deltagermæssigt den største i feltet, og selv om mange her tyer til en af de effektive Renault Clio-modeller, er der også flere hold, som i år har valgt at satse anderledes. Perfection Racing stiller således til start med en Chevrolet Lacetti, der har en fortid i DTC-serien og derfor tidligere har bevist, at den sagtens kan komme hurtigt rundt på Padborg Park, mens Drive4Fun – der tilbage i 2006 vandt den mindste division og i 2007 den største – stiller til start med en Audi TT.
Sæsonpremieren for Danish Endurance Championship finder sted under den årlige Historiske Festival på Padborg Park, hvorfor man om lørdagen også vil kunne opleve racerløb med en lang række klassiske racerbiler.
Morten Alstrup Læs mere om: Padborg Park30/05/10 - Padborg Park - Danish Endurance Championship |