Da Michael Schumacher sidste år skrev kontrakt med Mercedes GP, skabte det meget undren blandt mange af Formel 1 feltets nuværende top kørere: For ville den 7 dobbelte Formel 1 verdensmester overhovedet kunne være konkurrencedygtig efter 3 års pause? Michael Schumacher skrev i december 2009 under på en 3-årig kontrakt med Mercedes GP. En kontrakt, der igen satte vinderkombinationen Michael Schumacher og Ross Brawn sammen. Men indtil videre er det ikke blevet til den store succes, hverken for Schumacher, Brawn eller Mercedes GP.
Efter søndagens løb i Canada, ligger den tyske stjernekører, med 34 point, på en 9-plads i verdensmesterskabet, mens hans Mercedes GP holdkammerat Nico Rosberg ligger på en samlet 6-plads i VM stillingen.
Schumacher er ikke en kører der er vant til at se sig slået af sin holdkammerat. Gennem sine 16 år i Forme 1, har tyskeren altid været sine holdkammerater overlegen.
Men den 24-årige Rosberg har gennem 2010 sæsonens første 8 Grand Prixer formået at hamle op med sin legendariske landsmand.
Schumacher har derfor været under hårdt pres fra, specielt, den tyske presse. De tyske medier har længe kritiseret Michael Schumacher og hans Mercedes team for ikke at kunne levere varen. Rygterne har allerede floreret, om at den tidligere Ferrari kører kan stoppe sit Formel 1 comeback efter denne sæson.
Michael Schumacher selv, har dog ingen planer om at stoppe sit comeback før tid;
”For mit vedkommende er dette ikke en 1-årig kontrakt med Mercedes, men en 3-årig kontrakt”, siger den tyske verdensmester, der ved søndagens Grand Prix i Canada sluttede på en skuffende 11-plads.
”Ved sæsonstarten havde vi blandt andet verdensmestermesterskabet som mål, men som sæsonen har udfoldet sig, er der kommet andre mål. Det hele er en lang proces, hvor vi bliver nød til at udvikle os fra hvor vi er.
Sæsonen er kun ved at være halvvejs, så der er stadig mange point at hente”, udtaler Schumacher der indrømmer at han endnu ikke ”har følt det magiske øjeblik” med Mercedes teamet;
”Da jeg kørte for Ferrari havde vi løb, hvor man kunne mærke at det hele bare klikkede. Det var en fantastisk følelse, vi er der ikke endnu, men jeg er sikker på at vi (Mercedes GP) nok skal opleve den samme følelse. Det var oplevelser som dem jeg havde med Ferrari, der gjorde, at jeg valgte at vende tilbage til Formel 1”, siger Schumacher.
Michael Schumacher har efter sit comeback, været under hård kritik i tyske medier (Foto: mercedes-gp)
Michael Schumachers udtalelser om at han agter at blive hos Mercedes til næste år, kan betyde et moralsk boost for teamet, som skal til at beslutte om de skal fortsætte udviklingen af Mercedes MGP-01 raceren.
”Vi skal til at få 2010 opdateringerne som F-duct systemet på vores 2010 bil til at virke. Det er vigtigt at vi begynder at indhente de hurtigste biler, lykkedes det os ikke, kan vi godt begynde at starte udviklingen på 2011 bilen”, siger Mercedes GPs Ross Brawn.
Mercedes introducerede ved løbet i Spanien en ”version 2” af MGP-01 bilen. "Version 2" af Mercedes’ 2010 racer, havde blandt andet en længere akselafstand samt et nyt luftindtag til motoren. Opdateringerne så umiddelbart ud til at virke efter hensigten: Schumacher leverede sæsonens bedste løb i Barcelona, men siden da har Mercedes teamet alligevel ikke rigtig kunne holde trit med Red Bull og McLaren.
Jacob Carsting
Læs mere om: Michael SchumacherNico RosbergMercedes GPGilles Villeneuve |