Den 75. udgave af 24 timers løbet på Le Mans endte i skuffelse for Jan Magnussen og hans teamkammerater Johnny O’Connell og Antonio Garcia. Jan Magnussens Corvette C6.R udgik med motorproblemer ca. kl. 7 søndag morgen, på et tidspunkt hvor bilen, der på det tidspunkt blev kørt af Antonio Garcia, lå på en sikker andenplads. (Foto: Jan Kaiser)
Da løbet startede kl. 15 lørdag eftermiddag, var det Jan Magnussen der sad bag rattet. Jan, der startede fra anden position bag teamets anden Corvette, var ikke tilfreds med sine dæk, men holdt sin position igennem sine to stints.
(Foto: Jan Kaiser)
Amerikaneren Johnny O’Connell overtog bilen, men måtte give en position til Ferrari #82. En safetycar på nøjagtig det forkerte tidspunkt kostede yderligere et minut til de to førende, Corvette #64 og Ferrari #82.
De to førende skiftede position flere gange og Jan Magnussen kunne ærgre sig over, at han ikke kunne deltage i duellen oppe foran, da han atter kom i bilen omkring 5 timer inde i løbet.
Men han satte jagten ind på søsterbilen og Ferrari #82 men kort efter mørket havde lagt sig over Le Mans måtte Ferrarien dog udgå med ødelagt motor og målet var nu Corvette #6.
(Foto: Jan Kaiser)
Med nogle fantastiske omgangstider, hvor han tre omgange i træk kørte omgangstider, der var hurtigere end hans kvalifikationsomgang og samtidig var ny banerekord for GT2, nærmede han sig den førende Corvette. Mod slutningen af sit stint var Jan Magnussen dog klar til en ekstra tørn og det blev besluttet at tage et tredje stint på de samme dæk.
Dermed blev der hentet ekstra 35 sekunder på den førende og da Johnny O’Connell overtog bilen og der kort efter kom safetycar, var de to biler samlet foran. Desværre for Corvette #63 blev Johnny O’Connell trængt af banen af en af de hurtige Peugeoter, der dykkede ind så sent, så der ikke var plads til Johnny, der havnede i grusset. Inden han kom tilbage på banen, havde de mistet en omgang. Teamet lå dog fortsat på en sikker andenplads.
Jan Magnussen kørte sit nattestint uden problemer, hvorefter Johnny og siden Antonio Garcia overtog bilen. Netop efter Garcia havde foretaget sit sidste pitstop søndag morgen, med otte timer tilbage af løbet, var det dog slut. Uden nogen form for varsel, gav motoren op og Garcia kunne blot trille ind til siden på Mulsanne langsiden og konstatere, at Le Mans var slut for i år.
Desværre var det ikke slut med skuffelserne for Corvette Racing, da den førende Corvette #64 kort efter blev trængt af banen i Porsche kurverne, da den også blev overhalet på et umuligt sted af en af de hurtige Peugeoter.
Bagenden blev så hårdt beskadiget, at det efterfølgende kostede 7 omgange i pit, før den var tilbage på banen. En time senere var det dog helt slut, da også Corvette #64 måtte trille ind til siden med røg fra motoren.
(Foto: Jan Kaiser)
”Selvfølgelig er det skuffende. Der er ingen tvivl om, at Corvette havde farten til at vinde det her løb og så er man naturligvis skuffet på teamets vegne, når det ikke sker. Det er ikke kun en uges forberedelse, men et helt års forberedelse, der ender uden resultat” sagde Jan Magnussen, der har vundet på Le Mans fire gange tidligere med Corvette. ”Selvom min bil lå toer i lang tid, så er Le Mans et løb, hvor alt kan ske. Der var lang tid igen og vi havde kun været langsommere end den anden Corvette i vores første stint, så vi var absolut konkurrencedygtige. Der var ingen forvarsel på, at motoren skulle ryge, så det kunne have været hvem som helst af os, der havde siddet i bilen, da det var slut”.
Jan Magnussen forlod Le Mans banen inden afslutningen på Le Mans løbet, for at tage hjem og forberede sig til næste weekends debut i NASCAR. Jan Kaiser JanMagnussen.com KevinMagnussen.com Læs mere om: Antonio GarciaJan MagnussenJohnny O'ConnellCorvette RacingLe Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |